Νίκος Μιχαλόπουλος
Η επίμονη κρίση τσιπ, οι συνεχιζόμενες τεχνικές δυσκολίες στην προμήθεια βασικών εξαρτημάτων, η σταδιακή αύξηση των τιμών των πρώτων υλών και της ενέργειας. Όλα τα προβλήματα αυτά δεν θα εκλείψουν το 2022.
Η παγκόσμια παραγωγή αναμένεται να ανακάμψει.
Το κύριο θέμα αφορά την έλλειψη ημιαγωγών. Η κορύφωση της κρίσης, που σημειώθηκε το καλοκαίρι, έχει πλέον ξεπεραστεί και η βελτίωση των προμηθειών, από τις αρχές του φθινοπώρου και μετά, οδήγησε τις ερευνητικές εταιρείες και τους διευθυντές να προβλέπουν μια σταδιακή εξομάλυνση της κατάστασης. Μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2022 θα εξακολουθούν να υπάρχουν οι δυσκολίες του 2021, αλλά πολύ μικρότερου μεγέθους από αυτό που έχει υποστεί τους τελευταίους μήνες ο κλάδος. Ο χρονικός ορίζοντας είναι εξαιρετικά αβέβαιος και όχι χωρίς κινδύνους, αλλά οι προοπτικές φαίνεται να είναι ρόδινες, τουλάχιστον σε σύγκριση με το 2020 και το 2021. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της IHS Markit, η παγκόσμια παραγωγή ελαφρών οχημάτων, μετά το 2021 με 75,5 εκατομμύρια μονάδες (+ 1,2% το 2020), στην πραγματικότητα θα ανακάμψει το επόμενο έτος, με αύξηση 9% σε 82,3 εκατομμύρια μονάδες. Μόνο στην Ευρώπη, θα παραχθούν 18,5 εκατομμύρια οχήματα το 2022, έναντι 15,7 εκατομμυρίων που αναμένονται φέτος.
Συνέχιση της αβεβαιότητας .
Όσον αφορά τη ζήτηση, η IHS Markit αναμένει ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις ελαφρών οχημάτων θα είναι περίπου 82,4 εκατομμύρια το 2022, 3,7% περισσότερο από τα σχεδόν 79,4 εκατομμύρια το 2021. Μόνο για τη Δυτική Ευρώπη προβλέπονται 13.9 εκατομμύρια πωλήσεις φέτος (+ 0,2% το 2020) και 15 εκατομμύρια για το επόμενο (+ 7,8%). Ωστόσο, η ερευνητική εταιρεία εκφράζει επιφυλάξεις για την τάση ανάκαμψης υπό το πρίσμα της «τέλειας καταιγίδας πρωτόγνωρων συνθηκών» που αντιμετωπίζει ο κλάδος. Η αναζωπύρωση των μολύνσεων από την Covid-19 και τα συνεχή προβλήματα εφοδιασμού κινδυνεύουν να δημιουργήσουν νέα προβλήματα παραγωγής ακόμη και όταν επιλυθεί το ζήτημα της έλλειψης ημιαγωγών.
Συναγερμός για τον τομέα της ενέργειας.
Οι κύριες ανησυχίες είναι οι πρώτες ύλες και η ενέργεια. Οι γεωπολιτικές εντάσεις που έχουν ωθήσει, για παράδειγμα, τις τιμές του φυσικού αερίου να ανατιμώνται συνεχώς, φτάνοντας στα υψηλότερα όρια όλων των εποχών, βαραίνουν πάντα τον καταναλωτή. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι ανησυχίες που εγείρουν επιχειρηματίες ή εμπορικές ενώσεις για τη μη βιωσιμότητα της τρέχουσας κατάστασης είναι πλέον καθημερινοί. «Η κατάσταση σήμερα είναι πολύ κρίσιμη, τόσο πολύ που πολλές εταιρείες κινδυνεύουν να κλείσουν», δήλωσε ο πρόεδρος της Federacciai, Αλεσάντρο Μπανζάτο. Ο κίνδυνος περιλαμβάνει το αυτοκίνητο, ακόμα κι αν ο κλάδος των τεσσάρων τροχών καταφέρνει να μετακυλήσει τα έξοδα στους καταναλωτές. Σύμφωνα με ορισμένες έρευνες, εταιρείες όπως η Audi, η Mercedes και η BMW κατέγραψαν μέση αύξηση στα έσοδα από αυτοκίνητα 25% το 2021 σε σύγκριση με επίπεδα προ πανδημίας του 2019, χάρη στην υψηλή ζήτηση και τη χαμηλή διαθεσιμότητα προϊόντων.