Νίκος Μιχαλόπουλος
Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την απαγόρευση των θερμικών οχημάτων από το 2035 κινδυνεύει να αντιμετωπίσει ένα ίσως ανυπέρβλητο εμπόδιο, την απροσδόκητη και εκπληκτική ανατροπή θέσης από τη Γερμανία.
Μέχρι χθες το στέλεχος του καγκελαρίου Όλαφ Σολτς είχε θέση υπέρ της απαγόρευσης, κυρίως λόγω της πίεσης ενός εκ των κομμάτων του κυβερνητικού συνασπισμού, των Πρασίνων, αλλά σήμερα έγινε αλλαγή κατεύθυνσης. Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών Volker Wissing, το Βερολίνο απέσυρε την πλήρη και άνευ όρων υποστήριξή του στην πρόταση των Βρυξελλών. Λοιπόν, ναι στους παραδοσιακούς κινητήρες αλλά με συγκεκριμένη προϋπόθεση. «Θέλουμε να επιτρέψουμε τους κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035, αλλά μόνο εάν μπορούν να λειτουργούν αποκλειστικά με συνθετικά καύσιμα», δήλωσε ο Wissing, στο περιθώριο μιας άτυπης συνόδου κορυφής με άλλους ευρωπαίους υπουργούς μεταφορών στο Le Bourget, λίγο έξω από το Παρίσι.
Ενισχύεται ο γαλλογερμανικός άξονας
Η νέα γερμανική θέση, εκτός από το ότι αντιπροσωπεύει μια ολοκληρωμένη πρόταση σε σχέση με τις αποφάσεις της κυβέρνησης της Άνγκελα Μέρκελ, έχει μια άλλη πολιτική επίπτωση ιδιαίτερης σημασίας γιατί ενισχύει τον άξονα με τη Γαλλία. Το Παρίσι, αμέσως μετά την παρουσίαση των προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που περιλαμβάνονται στο πακέτο μέτρων «Fit-for-55», δεσμεύτηκε να υπερασπιστεί την επαναφορτιζόμενη υβριδική τεχνολογία (plug-in) και να εγγυηθεί την επιβίωση των κινητήρων εσωτερικής καύσης ακόμη και μετά το 2035. Μέχρι τώρα, η Γαλλία είχε παραμείνει ουσιαστικά απομονωμένη, ενώ τώρα μπορεί να βασίζεται στον Γερμανό σύμμαχό της και άρα σε έναν άξονα που έχει σημαντικό βάρος στους ευρωπαϊκούς μηχανισμούς λήψης αποφάσεων και ακόμη περισσότερο στις διαδικασίες έγκρισης νόμων και κανονισμών.
Ολιστική προσέγγιση.
Η ανανεωμένη γαλλογερμανική συμμαχία καταδεικνύεται και από άλλες δηλώσεις του Wissing. Πράγματι, ο Γερμανός υπουργός υποστήριξε τη γαλλική θέση ότι τα υβριδικά μπορούν να συμβάλουν στη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών: «Σήμερα, δεν έχουμε αρκετά ηλεκτρικά οχήματα. Πρέπει να αυξήσουμε τη διαθεσιμότητά τους. Επομένως, είναι καλύτερο για τους ανθρώπους να χρησιμοποιούν την υβριδική τεχνολογία ως ενδιάμεση λύση».
Από την άλλη πλευρά, η πρόταση για την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης είναι ένα άλμα προς τον ηλεκτρισμό που γίνεται όλο και περισσότερο αντικείμενο κριτικής, ιδίως από εμπορικές ενώσεις και συνδικαλιστικές οργανώσεις, λόγω των κοινωνικών και οικονομικών συνεπειών. Η αλυσίδα εφοδιασμού ζητά εδώ και καιρό από τα ιδρύματα να υιοθετήσουν μια ολιστική προσέγγιση, δηλαδή να λαμβάνει υπόψη όλες τις τεχνολογίες και τις εναλλακτικές λύσεις που είναι δυνατές για την επίτευξη των στόχων της απαλλαγής από τον άνθρακα. Από αυτή την άποψη, η Γερμανία έχει ήδη ξεκινήσει τα πρώτα σημάδια δυσαρέσκειας με τις προτάσεις των Βρυξελλών το περασμένο φθινόπωρο. Στο Cop26 το Βερολίνο δεν υπέγραψε τη δέσμευση να σταματήσει την παραγωγή θερμικών οχημάτων από το 2040, επειδή τα συνθετικά καύσιμα δεν περιλαμβάνονταν στην τελική δήλωση. Σήμερα, η Wissing έχει καταστήσει σαφή την ανάγκη για μια ολιστική προσέγγιση, συμβουλεύοντας να μην βασιζόμαστε μόνο σε μία μόνο τεχνολογία: «Για το μέλλον, δεν μπορούμε να επικεντρωθούμε μόνο στην ηλεκτρική κινητικότητα ή το υδρογόνο. Πρέπει να διατηρήσουμε μια ουδέτερη τεχνολογική προσέγγιση».