Η Northvolt καταβάλλει κάθε προσπάθεια για να πετύχει τον στόχο έναρξης παραγωγής μπαταριών εντός του 2021

Ο Διευθύνων Σύμβουλος Peter Carlsson ελπίζει ότι η εμπειρία του στην Tesla θα βοηθήσει στην κλιμάκωση της παραγωγής

Νίκος Μιχαλόπουλος

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Northvolt, Peter Carlsson, θέλει να αντιμετωπίσει το παλιό του αφεντικό Elon Musk με τις πιο «πράσινες» μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο… Με μία προϋπόθεση, καθώς πρέπει να αρχίσει να τα παράγει πρώτα.

Ο Σουηδός είναι αποφασισμένος να ανοίξει το εργοστάσιό του, περίπου 200 χιλιόμετρα νότια του αρκτικού κύκλου, αυτό το μήνα, πράγμα που σημαίνει ότι αυτός και η ομάδα μηχανικών και τεχνικών του, εργάζονται σκληρά για να επιτύχουν αυτόν τον στόχο.

«Εργαζόμαστε εξαιρετικά εντατικά αυτή τη στιγμή για να τηρήσουμε αυτό το χρονοδιάγραμμα, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι η πρώτη μπαταρία θα κατασκευαστεί την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, αλλά αυτό θα γίνει οπωσδήποτε φέτος», ανέφερε ο Carlsson στο Reuters.

Το εργοστάσιο μπαταριών ιόντων λιθίου ήταν το πρώτο που κατασκευάστηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση από μια ευρωπαϊκή εταιρεία και προορίζεται να είναι το σημείο εκκίνησης για έναν επίδοξο πρωταθλητή στην παραγωγή μπαταριών που θα μπορεί να ανταγωνιστεί όχι μόνο την Tesla αλλά και τους Ασιάτες γίγαντες, συμπεριλαμβανομένων των Panasonic, LG Chem και CATL.

Η Northvolt έχει συγκεντρώσει περισσότερα από 6,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση από επενδυτές, όπως ο Όμιλος Volkswagen, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο ιδρυτής του Spotify, Daniel Ek, καθώς και συμβόλαια αξίας άνω των 27 δισεκατομμυρίων δολαρίων από αυτοκινητοβιομηχανίες.

Σχεδιάζει να παράγει αρκετές μπαταρίες για να τροφοδοτεί πάνω από 1 εκατομμύριο ηλεκτρικά οχήματα ετησίως στο σουηδικό εργοστάσιό της στην πρώην πόλη εξόρυξης χρυσού Skelleftea, και αργότερα να προμηθεύει άλλους κλάδους που μεταπηδούν στον ηλεκτρισμό, όπως βιομηχανικά μηχανήματα και πορθμεία.

Ο Carlsson στοχεύει να ανοίξει τουλάχιστον δύο ακόμη εργοστάσια μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια.

Πρώην επικεφαλής της αλυσίδας παραγωγής και εφοδιασμού στην Tesla, την οποία άφησε το 2015. Ο Carlsson ελπίζει ότι η εμπειρία του από τη συνεργασία με τον Musk για την επέκταση του εργοστασίου του δισεκατομμυριούχου στην Καλιφόρνια θα τον βοηθήσει στις χιονισμένες περιοχές της βόρειας Σουηδίας.

«Κατά τα χρόνια μου στην Tesla με τον Elon, κατάλαβα πόσο διασκεδαστικό είναι να κατασκευάζεις και να αναπτύσσεσαι, και επίσης πόσο πολύ προκλητικό είναι αυτό», ανέφερε ο Carlsson.

«Υπάρχουν πάντα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας όταν αρχίζει να κλιμακώνεται η παραγωγή… Νομίζω ότι αυτό είναι κάτι στο οποίο θα επικεντρωθούμε πολύ, πολύ τα επόμενα δύο χρόνια».

Οι ανακλήσεις μπαταριών EV από μερικούς από τους μεγαλύτερους παραγωγούς έδειξαν πόσο απαιτητικό είναι να παράγεις μπαταρίες σε μεγάλη κλίμακα, σε συνδυασμό με τη δημιουργία μιας «εξαιρετικά περίπλοκης» αλυσίδας εφοδιασμού με εταιρικούς και γεωπολιτικούς κινδύνους.

«Το να πετύχουμε αυτό (την ποιότητα του προϊόντος) ενώ κλιμακώνουμε την παραγωγή για πρώτη φορά είναι προφανώς μια τεράστια πρόκληση», δήλωσε ο Hans Eric Melin, ιδρυτής της εταιρείας συμβούλων Circular Energy Storage με έδρα το Λονδίνο.

Πράσινα διαπιστευτήρια

Η Northvolt απασχολεί σήμερα περίπου 2.500 άτομα από 108 χώρες και σχεδιάζει να προσθέσει 5.000 περισσότερους μηχανικούς τα επόμενα πέντε χρόνια.

Η Northvolt και η Volvo Cars, η οποία στοχεύει να γίνει πλήρως ηλεκτρική έως το 2030, πρόκειται να ανακοινώσει μια τοποθεσία στην Ευρώπη για ένα κοινό Gigafactory στις αρχές του επόμενου έτους.

«Θα μπορούσαμε να φτιάξουμε τις δικές μας μπαταρίες και να ξεκινήσουμε από το μηδέν», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Volvo Hakan Samuelsson σε συνέντευξή του. «Αλλά δεν νομίζω ότι θα ήταν αρκετά αποτελεσματικό».

Ο ανταγωνισμός είναι σκληρός.

Οι περισσότεροι από τους μηχανικούς μπαταριών εδρεύουν στην Ασία και οι Ασιάτες προμηθευτές, όπως η LG και η Samsung SDI, δημιουργούν εργοστάσια στην Ευρώπη. Άλλες νεοφυείς επιχειρήσεις προσπαθούν επίσης να αποκτήσουν βάση.

Η Tesla ψάχνει να προσλάβει προσωπικό για το Gigafactory της στο Βερολίνο.

Η Skelleftea δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τη γερμανική πρωτεύουσα καθώς το κλίμα της προμηνύεται ψυχρό με πυκνές χιονοπτώσεις από τον Νοέμβριο έως τον Απρίλιο και μόνο λίγες ώρες ηλιοφάνειας κατά τη διάρκεια του χειμώνα.

Αλλά ο Carlsson στηρίζεται στα πράσινα διαπιστευτήρια της πόλης και του εργοστασίου για να προσελκύσει μηχανικούς. Η Skelleftea λειτουργεί σε μεγάλο βαθμό με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από υδροηλεκτρική και αιολική ενέργεια και το εργοστάσιο θα λειτουργεί 100 τοις εκατό με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Εκεί θα ανακυκλώνονται και μπαταρίες.

«Καθώς προχωράμε στις νέες γενιές δεξιοτήτων και ταλέντου, δεν αρκεί ένας μισθός, θέλουν σκοπό, θέλουν να είναι μέρος μιας αποστολής», τόνισε.

Ωστόσο, τα χρήματα εξακολουθούν να είναι σημαντικά, καθώς σε κάθε εργαζόμενο προσφέρεται ένα κομμάτι της εταιρείας με τη μορφή μετοχικού κεφαλαίου ως μέρος του πακέτου αποδοχών του.

Και η Northvolt δημιουργεί ένα ολόκληρο οικοσύστημα για να φιλοξενήσει προσωπικό από τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία και την Ινδία με στέγαση και κοινωνικές δραστηριότητες που χρηματοδοτούνται από την εταιρεία, όπως χόκεϊ επί πάγου και σκι αντοχής. Σχεδιάζει να κυκλοφορήσει ηλεκτρικά ελικόπτερα μεταξύ του αεροδρομίου Σκελεφτέα και του υπό εξέλιξη εργοστασίου.

Για να εκπληρώσει το σχέδιο επέκτασης της Northvolt, η εταιρεία χρειάζεται τακτικές εγχύσεις χρημάτων.

Τα 6,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση που έχει ήδη συγκεντρωθεί δεν θα είναι αρκετά, σύμφωνα με τον Carlsson.

Η Northvolt στοχεύει στο εργοστάσιο Skelleftea να επιτύχει παραγωγική ικανότητα 60 γιγαβατώρων – που θα μπορούσε να τροφοδοτήσει έως και 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα ετησίως ανάλογα με το μέγεθος των μπαταριών – καθώς θέλει να κερδίσει τουλάχιστον ένα μερίδιο αγοράς 20-25 τοις εκατό στην Ευρώπη έως το 2030.

Την περασμένη εβδομάδα, η Volvo Cars και η Northvolt δήλωσαν ότι θα ανοίξουν ένα κοινό κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στη Σουηδία ως μέρος μιας επένδυσης 3,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ο Melin, σύμβουλος της εταιρείας, είπε ότι η Northvolt θα μπορούσε κάλλιστα να επιτύχει τους στόχους παραγωγής και μεριδίου αγοράς της.

«Με τους ουρανούς ανέμους, την εξασφαλισμένη προμήθεια πρώτων υλών και ένα καλά τοποθετημένο μείγμα προϊόντων δεν μπορώ να δω τι θα μπορούσε να τους σταματήσει. Αλλά αυτά είναι μεγάλα αν», κατέληξε.