Οι τιμές αυξήθηκαν για βασικές πρώτες ύλες όπως το λίθιο, το νικέλιο και το κοβάλτιο τους τελευταίους 18 μήνες. Η πανδημία, ο πόλεμος στην Ουκρανία και η έλλειψη επενδύσεων συνέβαλαν όλα στο δυσμενές αποτέλεσμα.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων – πλήρως ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών – διπλασιάστηκαν παγκοσμίως το 2021 σε 6,6 εκατομμύρια, αλλά αυτή η ταχεία ανάπτυξη έχει φέρει περαιτέρω στα όρια τους τις αλυσίδες εφοδιασμού που ήδη απειλούνται από την πανδημία και τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία, ανέφερε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας σε ετήσια έκθεση προοπτικών ηλεκτρικών οχημάτων.
Απαραίτητα υλικά όπως το λίθιο, το νικέλιο και το κοβάλτιο διατρέχουν ιδιαίτερο κίνδυνο, ανέφερε ο ΔΟΕ, σημειώνοντας ότι οι τιμές για το λίθιο – βασικό συστατικό των μπαταριών EV – ήταν επτά φορές υψηλότερες τον Μάιο από ό,τι στην αρχή του 2021. Οι τιμές του κοβαλτίου πάνω από το διπλάσιο, ενώ οι τιμές του νικελίου σχεδόν διπλασιάστηκαν.
Αυτή η αύξηση ήταν αποτέλεσμα της «άνευ προηγουμένου» ζήτησης μπαταριών και «έλλειψης διαρθρωτικών επενδύσεων σε νέες δομές εφοδιασμού», ανέφερε η έκθεση.
Αυτό είχε άμεσο αντίκτυπο στην τιμή των μπαταριών, οι οποίες αποτελούν περίπου το ένα τρίτο του κόστους των νέων ηλεκτρικών οχημάτων. Οι τιμές των μπαταριών μειώθηκαν κατά 6 τοις εκατό στα 132 δολάρια ανά κιλοβάτ το 2021, με βραδύτερο ρυθμό μείωσης από το 13 τοις εκατό του 2020, ανέφερε η IEA.
«Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, τα στελέχη του κλάδου και οι επενδυτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και επινοητικοί για να μειώσουν τους κινδύνους διακοπής του εφοδιασμού και να εξασφαλίσουν βιώσιμες προμήθειες κρίσιμων ορυκτών», δήλωσε ο Εκτελεστικός Διευθυντής του ΔΟΕ Fatih Birol.
Ο οργανισμός ανέφερε ότι οι συνεχιζόμενες υψηλές τιμές για τα μέταλλα θα μπορούσαν να σημαίνουν αύξηση έως και 15 τοις εκατό στις τιμές των μπαταριών φέτος, προκαλώντας ενδεχομένως περαιτέρω καθυστέρηση της ισοτιμίας κόστους μεταξύ ηλεκτρικών αυτοκινήτων και οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, που θεωρείται βασικό σημείο καμπής στην υιοθέτηση των EV.
Η πίεση στην προμήθεια κρίσιμων υλικών θα συνεχίσει να αυξάνεται καθώς οι οδικές μεταφορές επεκτείνονται για να ανταποκριθούν στις καθαρές μηδενικές φιλοδοξίες, ανέφερε ο ΔΟΕ, προσθέτοντας ότι χρειάζονται νέες βραχυπρόθεσμες επενδύσεις στην εξόρυξη, ειδικά για το λίθιο. Η παγκόσμια ζήτηση για λίθιο αναμένεται να αυξηθεί κατά 600 τοις εκατό έως το 2030, απαιτώντας 50 νέα ορυχεία μέσου μεγέθους, ανέφερε η έκθεση.
Νέες τεχνολογίες
Η τεχνολογία EV μπορεί δυνητικά να προσαρμοστεί στις αυξανόμενες τιμές των πρώτων υλών, σημείωσε ο ΔΟΕ, ειδικά στη χημεία των μπαταριών και στην αύξηση της ανακύκλωσης.
Άλλα πορίσματα από την ετήσια έκθεση:
- Η μέση αυτονομία των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε στα 350 km, αύξηση 3,5 τοις εκατό σε σχέση με το 2020, αλλά υστερεί σε σχέση με τον ετήσιο ρυθμό αύξησης 9 τοις εκατό από το 2015. Η μέση αυτονομία μόνο με plug-in υβριδικά αυτοκίνητα ήταν λίγο πάνω από 60 km, αύξηση 8,5 τοις εκατό σε σχέση με το 2020, καθώς η επαναφορτιζόμενη υβριδική τεχνολογια απέκτησε μεγαλύτερες μπαταρίες για να μειώσει τις εκπομπές CO2.
- Καθώς οι πωλήσεις αυξήθηκαν, οι ευρωπαϊκές κρατικές δαπάνες για επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν από 3 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019 σε 8 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020 και 12,5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021, με μέσο όρο περίπου 5.500 δολάρια ανά αυτοκίνητο.
- Η μέση τιμή για ένα πλήρως ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ευρώπη ήταν περίπου
45.000 € και 54.000 € για ένα plug-in υβριδικό. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (συμπεριλαμβανομένων των plug-in υβριδικών) είναι περίπου 45 έως 50 τοις εκατό πιο ακριβά από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
- Έως το 2030, η Ευρώπη θα μπορούσε να δει μείωση των εσόδων από τη φορολογία καυσίμων κατά 35 δισεκατομμύρια δολάρια – τη μεγαλύτερη καθαρή απώλεια ανά περιοχή – καθώς τα αυτοκίνητα στρέφονται στην ηλεκτρική ενέργεια από το ντίζελ και τη βενζίνη.
Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν θετικό αντίκτυπο στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, ανέφερε ο ΔΟΕ. Πέρυσι, τα ηλεκτρικά οχήματα ήταν υπεύθυνα για καθαρή μείωση κατά 40 εκατομμύρια τόνους αερίων του θερμοκηπίου, σε σύγκριση με ό,τι θα εκπέμπονταν από οχήματα εσωτερικής καύσης – αριθμός που ο ΔΟΕ επεσήμανε ότι ήταν ίσος με το σύνολο της Φινλανδίας σε εκπομπές ρύπων.
Καθώς περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας προστίθενται στο ενεργειακό δίκτυο και πωλούνται περισσότερα EV, ο αριθμός αυτός θα επιταχυνθεί σε έως και 460 εκατομμύρια τόνους το 2030.