Quantcast

Έρχονται τα αυτοκίνητα που θα κάνουν… αλκοτέστ

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι πράγματι έχει υπάρξει υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, το όχημα θα απενεργοποιείται αυτόματα

Πώς θα σας φαινόταν αν φεύγοντας από το αγαπημένο σας μπαρ και μπαίνοντας στο αυτοκίνητό σας για να επιστρέψετε σπίτι, το αυτοκίνητό σας αποφάσιζε να σας κάνει… αλκοτέστ;

 

Αυτό ακριβώς ενδέχεται να συμβαίνει σύντομα στους αμερικανούς οδηγούς, αφού η Γερουσία των ΗΠΑ πρόκειται να ψηφίσει νομοσχέδιο γτια την υποχρεωτική ενσωμάτωση σε κάθε νέο όχημα τεχνολογίας ανίχνευσης αλκοόλ για τον οδηγό.

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι πράγματι έχει υπάρξει υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, το όχημα θα απενεργοποιείται αυτόματα.

Φυσικά, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει τα ενδεχόμενα οφέλη μιας τέτοιας κίνησης, καθώς θα μπορούσε να σώσει χιλιάδες ζωές. Από την άλλη, όμως, ήδη εκφράζονται ανησυχίες ότι μια τέτοια κίνηση ενδεχομένως ξεπερνά τα όρια της ηθικής και εγείρει ζητήματα πολιτικών δικαιωμάτων.

Τι ακριβώς θα ήταν ένα τέτοιο σύστημα;

Αν αναπτυχθεί μια τέτοια τεχνολογία, στην ουσία θα παρακολουθεί παθητικά τον οδηγό για να βεβαιώνεται ότι είναι σε θέση να οδηγήσει και θα μετρά τα επίπεδα αλκοόλ στο αίμα του.

Μια κίνηση που θα μπορούσε να αποβεί σωτήρια για χιλιάδες αμερικανούς, αφού σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Κυκλοφοριακής Ασφάλειας σε Λεωφόρους (NHTSA), κάθε χρόνο 10.000 άτομα σκοτώνονται εξαιτίας της μευθυσμένης οδήγησης, ενώ 1 εκατ. Αμερικανοί καταλήγουν στα κρατητήρια επειδή συνελήφθησαν να οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ.

Η υπηρεσία, επιπλέον τονίζει ότι σε περίπτωση που εισαχθεί ένα τέτοιο σύστημα, θα πρέπει να «μην δημιουργεί εμπόδια στην οδήγηση, να είναι ακριβές και διακριτικό απέναντι στον νηφάλιο οδηγό».

Ποια είναι τα ηθικά ζητήματα;

Ουσιαστικά πρόκειται για άλλο ένα μέτρο επιτήρησης των πολιτών, ανεξάρτητα από το αν οι σκοποί του είναι ευγενείς. Αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός του ανθρώπινου κόστους, η μεθυσμένη οδήγηση προκαλεί και οικονομικές απώλειες 44 δισ. δολαρίων σε ετήσια βάση, σύμφωνα με μελέτη του 2010.

Όπως ανέφερε στον Guardian ο Γουλφ Σάφερ, καθηγητής τεχνολογίας και κοινωνίας στο Πανεπιστήμιο Stony Brook:

«Είναι ένα ζήτημα πολιτικής που έχει και ηθικές επιπτώσεις. Τα αυτοκίνητα είναι πλέον όλο και πιο «προγραμματισμένα» και αυτό δημιουργεί ερωτήματα ευθύνης όσον αφορά τις ενέργειες του αυτοκινήτου. [Ευθύνεται] ο προγραμματιστής; Ο κατασκευαστής;Το άτομο που αγόρασε το αυτοκίνητο;».

«Πολλοί άνθρωποι αποδέχονται ότι κάποιος δεν πρέπει να οδηγεί μεθυσμένος.. Αλλά σε αυτή την κατάσταση το αυτοκίνητο γίνεται ο επιβλέπων της συμπεριφοράς σας».