Εισβολή στην Ουκρανία: Οι εκτιμήσεις παραγωγής αυτοκινήτων για το 2022 και το 2023 καταρρέουν

Η S&P Global Mobility αναθεώρησε σε μεγάλο βαθμό τις προβλέψεις της για την παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων για το 2022 και το 2023

Νίκος Μιχαλόπουλος

Η S&P Global Mobility αναθεώρησε σε μεγάλο βαθμό τις προβλέψεις της για την παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων για το 2022 και το 2023: 81,6 εκατομμύρια οχήματα αναμένεται να παραχθούν φέτος και 88,5 εκατομμύρια το επόμενο, μείωση και στις δύο περιπτώσεις, κατά 2,6 εκατομμύρια σε σύγκριση με προηγούμενες εκτιμήσεις.

Οι περικοπές συνδέονται άμεσα με τις συνέπειες του ρωσο-ουκρανικού πολέμου. Η σύγκρουση, σύμφωνα με την ερευνητική εταιρεία που κάποτε ανήκε στο τμήμα Automotive της IHS Markit, «καταδεικνύει για άλλη μια φορά την ευθραυστότητα της παγκόσμιας οικονομίας και των αλυσίδων εφοδιασμού αυτοκινήτων.  Ο πόλεμος και οι αυστηρές κυρώσεις κατά της Ρωσίας έχουν ήδη σοβαρές επιπτώσεις στις τιμές της ενέργειας, των πρώτων υλών και των αγροτικών αγαθών.  Πάνω από όλα τα προβλήματα είναι η διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας αυτοκινήτων λόγω υλικοτεχνικών ελλείψεων και στάσεων παραγωγής για βιομηχανικές δραστηριότητες στα σύνορα με τη δυτική Ουκρανία».

Βαριές επιπτώσεις στην Ευρώπη

Προφανώς, οι συνέπειες θα γίνουν αισθητές πάνω απ’ όλα στη Γηραιά Ήπειρο, που προορίζεται να υποστεί μείωση σε όγκους 1,7 εκατομμυρίων μονάδων το 2022, λόγω της απώλειας ζήτησης στη Ρωσία και την Ουκρανία, αλλά και της επιδείνωσης της κρίσης των ημιαγωγών και της έλλειψης καλωδιώσεων, καθώς και άλλα υλικά ουκρανικής προέλευσης.  Θα υπάρξει επίσης αντίκτυπος στη Βόρεια Αμερική, αλλά πολύ πιο περιορισμένος. Οι χαμηλότεροι όγκοι παραγωγής που προβλέπονται για το 2022 είναι 549.000 και για το 2023 κατά 480.000 μονάδες. Σε κάθε περίπτωση, η S&P Global Mobility υπογραμμίζει τους «τεράστιους καθοδικούς κινδύνους» και την πιθανότητα οι περικοπές για προβλέψεις θα μπορούσαν να φτάσουν έως και 4 εκατομμύρια μονάδες τα επόμενα δύο έτη.

Πρόβλημα με το παλλάδιο

Ως εκ τούτου, οι ειδικοί υπογραμμίζουν τη συνεχιζόμενη ταλαιπωρία του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, που αποδεικνύεται επίσης από τα σχεδόν 25 εκατομμύρια λιγότερα οχήματα που αναμένονται έως το 2030 εξαιτίας της αδυναμίας κάλυψης της ζήτησης. Εκτιμάται ότι η ζήτηση για νέα αυτοκίνητα είναι κατά δέκα εκατομμύρια αυτοκίνητα υψηλότερη από την πραγματική παραγωγή.  Ωστόσο, η εικόνα, που επιδεινώνεται από «σημαντικές μακροοικονομικές ανησυχίες», θα συνεχίσει να πλήττεται κυρίως από προβλήματα στις αλυσίδες εφοδιασμού.  Όσον αφορά τους ημιαγωγούς, για παράδειγμα, η S&P Global Mobility επιβεβαιώνει φόβους για έλλειψη αερίου νέον, ενώ όσον αφορά την προμήθεια εξαρτημάτων αναφέρει τη βραχυπρόθεσμη δυσκολία αντικατάστασης των προμηθευτών καλωδιώσεων της Ουκρανίας.  Τέλος, αναδύεται ένα ακόμα δύσκολο πρόβλημα. Η έλλειψη του ρωσικού παλλαδίου θα γίνει το μεγαλύτερο πρόβλημα εφοδιασμού για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων στο κοντινό μέλλον.  Το 40% του παλλαδίου, που χρησιμοποιείται επίσης στην επεξεργασία ημιαγωγών, προέρχεται από τη Ρωσία και είναι το ενεργό στοιχείο στους καταλυτικούς μετατροπείς για την επεξεργασία των καυσαερίων.