Νίκος Μιχαλόπουλος
Η Stellantis θα πρέπει να κερδίζει περίπου 10 τοις εκατό ετησίως σε παραγωγικότητα. Αυτό δήλωσε ο Carlos Tavares, Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου, στην εξήγηση των ετήσιων στοιχείων για το 2021. Ο Tavares είπε ότι για να διατηρήσει τα τρέχοντα λειτουργικά περιθώρια, ο όμιλος αυτοκινήτων που γεννήθηκε από τη συγχώνευση της Fiat Chrysler και της PSA πρέπει να επιτύχει εξοικονόμηση 10 τοις εκατό ετησίως τα επόμενα πέντε χρόνια. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο ακριβά όσον αφορά την παραγωγή.
Για να πετύχει αυτές τις περικοπές, η Stellantis θέλει να αναθεωρήσει, μεταξύ άλλων, το μοντέλο διανομής. Αυτή η επανάσταση έχει ήδη ξεκινήσει. Μάλιστα, το περασμένο καλοκαίρι, ο όμιλος ακύρωσε όλα τα συμβόλαια πωλήσεων στην ΕΕ για να στραφεί σε μια δομή αντιπροσώπων.
Αυτό θα έδινε στον όμιλο Stellantis μεγαλύτερο έλεγχο στον τρόπο πώλησης των οχημάτων του και θα μείωνε το περιθώριο κέρδους για τους αντιπροσώπους. Οι προμηθευτές πιέζονται επίσης να μειώσουν το κόστος και να παρέχουν πρώτες ύλες σε χαμηλότερη τιμή. Ο Carlos Tavares έχει προβλέψει μια «δαρβινική μεταβατική περίοδο» τόσο για τους προμηθευτές όσο και για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Απαιτούνται αντισταθμιστικές ενέργειες
Για να αντιμετωπιστεί μια τόσο σημαντική αύξηση, θα χρειαστεί να εφαρμοστούν μια σειρά πρωτοβουλιών αποτελεσματικότητας για την αποφυγή υπερβολικών αυξήσεων τιμών. «Δεν υπάρχει τρόπος να περάσουμε το 40% με 50% του πρόσθετου συνολικού κόστους παραγωγής στον πελάτη γιατί αν το κάνουμε αυτό θα χάσουμε τη μεσαία τάξη και η πελατειακή μας βάση θα συρρικνωθεί. Ταυτόχρονα, με αυτό το κόστος, δεν μπορούμε διατηρήσουμε τα τρέχοντα επίπεδα τιμών γιατί θα πάμε με ζημία και θα αναγκαστούμε να αναδιαρθρώσουμε ολόκληρη την εταιρεία», εξήγησε ο Ταβάρες, επαναλαμβάνοντας ένα πρόβλημα που αναδείχθηκε πολλές φορές τους τελευταίους μήνες: «Ο μόνος τρόπος για να προχωρήσουμε είναι να το απορροφήσουμε 50% του επιπλέον κόστους», πρόσθεσε το ανώτατο στέλεχος. «Εάν πρέπει να το κάνουμε αυτό τα επόμενα χρόνια, σημαίνει περίπου 10% αύξηση της παραγωγικότητας ετησίως για τα επόμενα πέντε χρόνια σε έναν κλάδο που συνήθως καταγράφει βελτίωση 2-3%. Λοιπόν, πώς θα επιτευχθεί από το 2- 3%; ετησίως στο 10%; Δεν υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι για να φτάσουμε εκεί».
Διανομή και προμήθειες
Ο Ταβάρες έδωσε μερικά παραδείγματα για να απαντήσει στη δική του ερώτηση, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης του «κόστους διανομής». Η απόφαση για μετάβαση σε ένα νέο μοντέλο λειτουργίας στις σχέσεις με τους αντιπροσώπους εμπίπτει σε αυτό το πλαίσιο. Ένας άλλος τομέας παρέμβασης αφορά την προμήθεια εξαρτημάτων, τα οποία αποτελούν το 85% του κόστους παραγωγής ενός αυτοκινήτου. Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τον Tavares, και «οι προμηθευτές πρέπει να συμβάλουν σημαντικά στη βελτίωση της παραγωγικότητας» που είναι απαραίτητη για την απορρόφηση του πρόσθετου κόστους που προκαλείται από την ηλεκτροκίνηση. «Πρέπει να συνεισφέρουν και κάποιοι το κάνουν ήδη με πολύ αποτελεσματικό και προσανατολισμένο στη συνεργασία τρόπο», συνέχισε ο Διευθύνων Σύμβουλος. Από την άλλη πλευρά, κατά την άποψή του, «ο μετασχηματισμός της βιομηχανίας δεν αφορά μόνο τους κατασκευαστές, αλλά και τη βάση των προμηθευτών, υπάρχει μια δαρβινική μεταβατική περίοδος σε εξέλιξη για τους προμηθευτές μας, όσο και για τους κατασκευαστές. Βρισκόμαστε στην ίδια βάρκα». Σίγουρα, στα επόμενα πέντε χρόνια, θα υπάρχει ανταγωνισμός για να δούμε ποιος μπορεί να μειώσει περισσότερο τη βάση κόστους και να προστατεύσει επαρκή επίπεδα προσβασιμότητας στον τιμοκατάλογο, ειδικά για τη μεσαία τάξη «Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό, όχι μόνο για τις εταιρείες αυτοκινήτων , αλλά και για την κοινωνική σταθερότητα των δυτικών κοινωνιών στις οποίες δραστηριοποιούμαστε. Πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό να προστατεύσουμε την ελευθερία μετακίνησης των μεσαίων στρωμάτων».