Η Hispano Suiza ιδρύθηκε το 1904 από τον Damián Mateu και 117 χρόνια αργότερα βρίσκεται ακόμα στην ιδιοκτησία της ίδιας οικογένειας. Αυτοκίνητα της, έχουν επιλέξει αριστοκράτες, βασιλιάδες και καλλιτέχνες. Το 2019, μετά από μια παύση, η εταιρία επανεμφανίστηκε με το λανσάρισμα των Carmen και Carmen Boulogne, δύο ηλεκτρικών υπεραυτοκίνητων που αποδίδουν πάνω από 1.000 ίππους, τα οποία θα κατασκευαστούν μόνο σε 24 μονάδες (19+5). Ο βασιλιάς της Ισπανίας Αλφόνσος ΙΓ’ ήταν ένας από τους παθιασμένος οδηγούς οχημάτων της, όμως υπάρχουν κι άλλα στοιχεία για την εταιρεία που δεν γνωρίζαμε.
1. Περισσότερα από 100 χρόνια ιστορίας
Η Hispano Suiza ιδρύθηκε στις 14 Ιουνίου 1904 από τον Damián Mateu μαζί με τον Francisco Seix και τον Ελβετό μηχανικό Marc Birkigt, ο οποίος είχε ήδη εργαστεί σε δύο εταιρείες του κλάδου και αυτή η εμπειρία του ήταν σημαντική για την εξέλιξη της Hispano Suiza. Το 1905 δημιουργήθηκε το πρώτο της όχημα, το Armored Type Birkigt System, το οποίο ήταν εξοπλισμένο με τετρακύλινδρο κινητήρα 20 ίππων και είχε μέγιστη ταχύτητα 87 χλμ./ώρα. Ακολούθησε, ένα χρόνο αργότερα το πρώτο αυτοκίνητο με εξακύλινδρο κινητήρα που κατασκευάστηκε στην Ισπανία, ένα μοντέλο με ισχύ 75 ίππων που έκανε τη διαδρομή από το Περπινιάν στο Παρίσι σε 22 ώρες και για αυτό το επίτευγμα πήρε μεγάλη δημοσιότητα.
2. Η Hispano Suiza δεν παρήγαγε μόνο αυτοκίνητα
Κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, η Hispano Suiza πέρασε από την παραγωγή αυτοκινήτων στην κατασκευή κινητήρων αεροσκαφών. Ήταν μια σημαντική περίοδος για την εταιρεία, που της απέφερε μεγάλα οφέλη. Ο Birkigt κατασκεύασε έναν κινητήρα αεροσκαφών που βασίστηκε σε έναν κινητήρα αγωνιστικού αυτοκινήτου. Η Hispano Suiza είχε τόσες παραγγελίες που έπρεπε να πουλήσει άδειες σε άλλους κατασκευαστές στη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ιταλία, την Ιαπωνία και ακόμη και τη Ρωσία. Συνολικά, κατασκευάστηκαν περισσότεροι από 50.000 κινητήρες αεροσκαφών Hispano Suiza. Οι κινητήρες αεροπλάνων βρήκαν μια θέση και στη θάλασσα. Ένας V12 κινητήρας που αποδίδει 1.300 ίππους χρησιμοποιήθηκε σε αγωνιστικά σκάφη, μεταξύ των οποίων το Aurora, που κατασκευάστηκε το 1935. Ο Birkigt συνεργάστηκε στη συναρμολόγηση αυτού του σκάφους, το οποίο δημοπρατήθηκε πριν από μερικά χρόνια για σχεδόν ένα εκατομμύριο ευρώ.
3. Βασιλιάς Αλφόνσος ΙΓ’
Ο βασιλιάς Alfonso XIII ήταν λάτρης του αυτοκινήτου και ερωτεύτηκε το 20CV Hispano Suiza που οδήγησε το 1905. Το 1910 αγόρασε το 8% των μετοχών της εταιρείας, η οποία έδωσε το όνομα του σε ένα μοντέλο της, ένα διθέσιο σπορ αυτοκίνητο, με τετρακύλινδρο κινητήρα 3.619 κ.εκ. με ισχύ 60 ίππων και μέγιστη ταχύτητα 120 χλμ./ώρα. Ήταν το Hispano-Suiza T45, πιο γνωστό ως Hispano Suiza Alfonso XIII.
4. Ένα αυτοκίνητο για την ελίτ
Χάρη στις επιδόσεις και τα πολυτελή υλικά, τα χειροποίητα οχήματα της Hispano Suiza απέκτησαν αμέσως καλή φήμη. Εκτός από τον βασιλιά Alfonso XIII, τα οχήματα της ισπανικής μάρκας επέλεξαν αριστοκράτες, διανοούμενοι και οι πιο διάσημοι καλλιτέχνες στον κόσμο, όπως ο Gustavo V της Σουηδίας, ο Carlos II της Ρουμανίας, ο Louis II του Monaco, ο Pablo Picasso, ο André Citroën , η Coco Chanel, ο René Lacoste, ο Paul McCartney και ο Albert Einstein. Σήμερα, τα κλασικά αυτοκίνητα της Hispano Suiza βρίσκονται σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο.
5. Πολιτιστική περιουσία της χώρας
Το Hispano Suiza 30-40 HP ήταν ένα σημαντικό μοντέλο στην ιστορία της μάρκας, που αναπτύχθηκε από τον Birkigt για να αντικαταστήσει το 20-30 HP. Από τα κομμάτια που κατασκευάστηκαν, ξεχωρίζει ένα. Αυτό που έγινε κατά παραγγελία για τον Μαρκήσιο του Zayas. Το δεξιοτίμονο αυτοκίνητο είναι κατασκευασμένο ξύλο και υλικά όπως το ελεφαντόδοντο και το ασήμι. Έχει λεπτομέρειες από μαόνι, λαβές από ελεφαντόδοντο, μπιζουτέ γυαλί, αυτόματες περσίδες, ταπετσαρισμένα καθίσματα, συσκευή για αρωματισμό της καμπίνας, βάζα και πολλές λεπτομέρειες που τόνιζουν την κομψότητα και την αποκλειστικότητα του αυτοκινήτου. Το μοντέλο αγοράστηκε από το Ισπανικό Υπουργείο Εσωτερικών σε δημοπρασία και το 1988 χαρακτηρίστηκε ως πολιτιστική περιουσία της χώρας, ένας τίτλος που κανονικά χορηγείται σε μνημεία και έργα τέχνης. Σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο Ιστορίας του Αυτοκινήτου, στη Σαλαμάνκα.
6. Ο πελαργός
Το σήμα της Hispano Suiza, ο πελαργός, τιμά την κληρονομιά της εταιρείας ως κατασκευαστής κινητήρων αεροσκαφών. Η μάρκα αποφάσισε να το χρησιμοποιήσει σε όλα τα μοντέλα της ως φόρο τιμής στον Georges Guynemer, έναν Γάλλο πιλότο που είχε ζωγραφίσει έναν πελαργό στο μαχητικό του αεροσκάφος με κινητήρα της Hispano Suiza, κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το 1919, ο ασημί πελαργός βρέθηκε στο νέο Hispano Suiza H6B στην παρουσίασή του, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης και έκτοτε υπάρχει σε όλα τα μοντέλα της μάρκας, μαζί με τις σημαίες της Ισπανίας και της Ελβετίας.
7. Carmen
Carmen είναι το όνομα που έδωσε η Hispano Suiza στο όχημα με το οποίο επέστρεψε στην ενεργό δράση. Είναι το πιο προηγμένο τεχνολογικά μοντέλο που έχει σχεδιαστεί, κατασκευαστεί και αναπτυχθεί στην Ισπανία. Η επιλογή του ονόματος δεν είναι τυχαία, αποτίει φόρο τιμής στην κυρία Carmen Mateu, εγγονή του Damián Mateu, του ιδρυτή της εταιρείας και μητέρα του σημερινού προέδρου της Hispano Suiza, Miguel Suqué Mateu. Μάλιστα πάνω στο αυτοκίνητο το όνομα εμφανίζεται με τη μορφή της υπογραφής της κυρίας Mateu. Αλλά και το «Boulogne» που χρησιμοποιείται για την πιο ισχυρή έκδοση της Carmen, δεν είναι τυχαίο. Είναι ένας φόρος τιμής στις νίκες που πέτυχε το Hispano Suiza H6 Coupé στο Κύπελλο Georges Boillot, που πραγματοποιήθηκε στη γαλλική πόλη Boulogne-sur-Mer πριν από έναν αιώνα.
8. Αυτοκίνητο με αγωνιστικές ρίζες
Τα Hispano Suiza Carmen και Carmen Boulogne έχουν αναπτυχθεί σε πίστες αγώνων. Για τη δημιουργία αυτού του πολύ ιδιαίτερου μοντέλου, το οποίο παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης 2019, η Hispano Suiza είχε την υποστήριξη της QEV Technologies, της εταιρείας που κατασκεύασε το πρώτο αυτοκίνητο που κέρδισε τον τίτλο των οδηγών στη Formula E. Η ισχύς 1.019 ίππων (1.114 ίππων για την Boulogne) και η επιτάχυνση 0-100 σε λιγότερα από τρία δευτερόλεπτα, το καθιστούν ένα από τα πιο ισχυρά και ταχύτερα αυτοκίνητα δρόμου στον κόσμο.
9. Ένας πρώην οδηγός F1 υπηρεσία της εταιρίας
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας σχεδιασμού και κατασκευής του Hispano Suiza Carmen, την εξέλιξη του ανέλαβε ο Luis Pérez-Sala, πρώην οδηγός της Formula 1. Στη διαδικασία συμμετείχε και ο Pablo Suárez, έμπειρος οδηγός ράλι και rallycross με εκπαίδευση ως μηχανικός αγώνων.
10., Δυνατότητα δημιουργίας ενός μοναδικού αυτοκινήτου
Κάθε Hispano Suiza Carmen είναι μοναδικό. Χάρη στο πρόγραμμα Unique Tailormade της μάρκας, οι πελάτες έχουν μια μεγάλη ποικιλία επιλογών για να δημιουργήσουν το μοντέλο των ονείρων τους και με 1.904 πιθανούς συνδυασμούς είναι μάλλον αδύνατο να υπάρχουν δύο ίδια αυτοκίνητα. Οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε τρεις κύριες διαμορφώσεις (Elegance, Heritage και Sport) και βάσει αυτών, μπορούν να επιλέξουν διαφορετικά χρώματα και υλικά για το εσωτερικό και το εξωτερικό του αυτοκινήτου τους, να προσθέσουν μια προσωπική πινελιά και να το προσαρμόσουν στο στιλ τους.
Πηγή: motorone.gr