Quantcast

ACEA: Πρόταση για αναθεώρηση των στόχων CO2 για αυτοκίνητα και φορτηγών

Οι φιλόδοξοι στόχοι μείωσης του CO2 για αυτοκίνητα και φορτηγά απλά δεν είναι εφικτοί εάν τα άλλα κομμάτια του παζλ «Fit for 55» δεν είναι εξίσου φιλόδοξα

Νίκος Μιχαλόπουλος

Οι κατασκευαστές οχημάτων της ΕΕ, μέσω της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), έχουν δεσμευτεί πλήρως να μειώσουν τις εκπομπές CO2 στο μηδέν, υποστηρίζοντας τον στόχο της Ευρώπης για επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.

Τον Ιούλιο του 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε ένα πακέτο 13 νομοθετικών προτάσεων για να συμβάλει στην επίτευξη καθαρής μείωσης κατά 55% στις εκπομπές CO2 έως το 2030. Αυτό το πακέτο για το κλίμα «Fit for 55» επιδιώκει να αναθεωρήσει πολλά νομοθετήματα της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου του κανονισμού 2019/631  καθορισμός προτύπων απόδοσης εκπομπών CO2 για νέα αυτοκίνητα και φορτηγά.  Περιλαμβάνει επίσης πρόταση κανονισμού για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων (AFIR).

Όπως εξηγεί αυτό το έγγραφο θέσης, η ACEA ανησυχεί για την απόκλιση στο επίπεδο φιλοδοξίας των διαφορετικών συστατικών του πακέτου.  Οι φιλόδοξοι στόχοι μείωσης του CO2 για αυτοκίνητα και φορτηγά απλά δεν είναι δυνατοί εάν τα άλλα κομμάτια του παζλ δεν είναι εξίσου φιλόδοξα.

Η ACEA καλεί το Συμβούλιο Υπουργών και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να συμφωνήσουν σε μια συνεπή δέσμη μέτρων.  Για το σκοπό αυτό, αυτό το έγγραφο διατυπώνει τις συστάσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας για την αναθεώρηση του κανονισμού CO2, ιδίως όσον αφορά:

  • Τους στόχους του 2025
  • Τους στόχους του 2030
  • Τους στόχους του 2035
  • Παρεκκλίσεις μικρού όγκου
  • Συγκέντρωση

Στόχοι

Ας τα εξετάσουμε αναλυτικά:

Στόχοι 2025

Η ACEA χαιρετίζει το γεγονός ότι οι στόχοι του 2025 παραμένουν αμετάβλητοι, καθώς καθορίστηκαν μόλις πριν από δύο χρόνια (Μάιος 2019).  Πράγματι, τα υπό συζήτηση αναθεωρημένα πρότυπα δεν θα τεθούν σε ισχύ πριν από τα μέσα του 2023, επομένως τυχόν αλλαγές στους στόχους του 2025 δεν θα αφήσουν αρκετό χρόνο για την προσαρμογή των οχημάτων λόγω κύκλων ανάπτυξης και παραγωγής.

Στόχοι 2030

Επιβατικά αυτοκίνητα

Ο στόχος -55% που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα αυτοκίνητα (σε σύγκριση με τη γραμμή βάσης του 2021) είναι πολύ δύσκολος και θα μπορούσε να επιτευχθεί μόνο με τεράστια αύξηση στις πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων.  Η αυξημένη απορρόφηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την αγορά, με τη σειρά της, απλά δεν μπορεί να συμβεί χωρίς μια τεράστια αύξηση στην ανάπτυξη της απαιτούμενης υποδομής φόρτισης και ανεφοδιασμού.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η αυτοκινητοβιομηχανία χρειάζεται φιλόδοξους στόχους υποδομής που να ευθυγραμμίζονται πλήρως με τους προτεινόμενους στόχους CO2.  Δυστυχώς, οι προτεινόμενοι στόχοι AFIR δεν ανταποκρίνονται καθόλου στο έργο.  Ειδικότερα, το επίπεδο της απαιτούμενης ισχύος εξόδου πρέπει να αυξηθεί σημαντικά, μεταφράζοντας έτσι σε μεγαλύτερο αριθμό σημείων φόρτισης που πρέπει να αναπτυχθούν σε ολόκληρη την ΕΕ.

Φορτηγά

Ο αναθεωρημένος στόχος του 2030 του -50% για τα φορτηγά, σε συνδυασμό με άλλα μέτρα όπως οι προτεινόμενες αλλαγές στην καμπύλη κλίσης, θα οδηγούσε σε ένα εξαιρετικά απαιτητικό επίπεδο στόχων για αυτό το συγκεκριμένο τμήμα οχημάτων.

Η πολυπλοκότητα της κίνησης των φορτηγών, ο αρνητικός αντίκτυπος που μπορεί να έχει στις επιχειρήσεις και οι μεγαλύτερες προκλήσεις στη λειτουργία ηλεκτρικών φορτηγών στις ανώτερες κατηγορίες οχημάτων (π.χ. ανάγκη για υποδομή φόρτισης και ανεφοδιασμού καυσίμων, έλλειψης οικονομικών κινήτρων για φορτηγά, κ.λπ.) όλα υπογραμμίζουν την κλίμακα του έργου.

Με τις τρέχουσες συνθήκες πλαισίου και δεδομένων των ιδιαιτεροτήτων αυτού του τμήματος οχημάτων, ο προτεινόμενος στόχος βαν είναι εξαιρετικά δύσκολος, σχεδόν μη ρεαλιστικός, ειδικά εάν η πρόταση AFIR δεν παρέχει επαρκή υποδομή και διατηρείται η αλλαγμένη κλίση.

Στόχοι 2035

Η Επιτροπή προτείνει στόχο -100% CO2 τόσο για αυτοκίνητα όσο και για φορτηγά έως το 2035, που μεταφράζεται σε de facto απαγόρευση του κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Η επίτευξη ενός τέτοιου φιλόδοξου στόχου θα απαιτούσε ριζικές βελτιώσεις στις προϋποθέσεις, ιδίως την ανάπτυξη ενός τεράστιου δικτύου δημόσιων και ιδιωτικών σημείων φόρτισης που τροφοδοτούνται από ανανεώσιμες πηγές ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και υποδομές ανεφοδιασμού με υδρογόνο, αλλά και κίνητρα για τους καταναλωτές, σωστή τιμολόγηση ενέργειας κ.λπ.

Πρέπει να επιτύχουμε μια ισορροπία μεταξύ της ανάγκης για προβλεψιμότητα και μακροπρόθεσμων στόχων αφενός, και ρεαλιστικών και εφαρμόσιμων στόχων αφετέρου.  Όσο υπάρχει τόσο υψηλός βαθμός αβεβαιότητας σχετικά με τη μελλοντική προοπτική όλων αυτών των παραγόντων, είναι πρόωρο να καθοριστεί ένας στόχος για το 2035. Αντίθετα, η ACEA προτείνει να καθοριστούν στόχοι μετά το 2030 κατά την αναθεώρηση του 2028.

Επιπλέον, η ρήτρα αναθεώρησης θα πρέπει να ενισχυθεί ώστε να παρέχεται σαφής διασφάλιση ότι οι προϋποθέσεις θα εφαρμοστούν με τον ίδιο ρυθμό με τους στόχους μείωσης του CO2.

Παρεκκλίσεις μικρού όγκου

Σήμερα, οι κατασκευαστές μικρού όγκου (υπεύθυνοι για λιγότερα από 10.000 νέα αυτοκίνητα που πωλούνται ετησίως) μπορούν να υποβάλουν αίτηση για παρέκκλιση, βάσει της οποίας συμφωνούν με την Επιτροπή για ένα πολυετές σχέδιο μείωσης του CO2 βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων.  Αυτή η παρέκκλιση αντικατοπτρίζει τις ιδιαιτερότητες αυτού του συγκεκριμένου κατασκευαστικού τμήματος.

Η τρέχουσα πρόταση της Επιτροπής προτείνει τη σταδιακή κατάργηση αυτού του καθεστώτος παρέκκλισης από το 2030. Αυτό θα μεταφραστεί σε στόχους μείωσης του CO2 της τάξης του 80% σε εννέα χρόνια για τους κατασκευαστές μικρού όγκου.  Για να συμμορφωθούν με αυτές τις διατάξεις, οι κατασκευαστές θα πρέπει να καταφύγουν σε τεχνολογίες που απλώς δεν είναι διαθέσιμες ή να αλλάξουν βασικά χαρακτηριστικά των οχημάτων τους κατά τρόπο που δεν είναι συμβατός με τις επιδόσεις που αναμένουν οι πελάτες από αυτά τα οχήματα.

Ο καθαρός περιβαλλοντικός αντίκτυπος αυτής της σταδιακής κατάργησης θα ήταν αμελητέος, καθώς αυτά τα οχήματα αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 0,2% των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ και έχουν πολύ χαμηλά χιλιόμετρα (περίπου 5.000 χλμ. ετησίως – περίπου το ένα τρίτο των άλλων αυτοκινήτων).  Από την άλλη πλευρά, κινδυνεύει επίσης να επιβραδύνει την καινοτομία, επηρεάζοντας σοβαρά αυτό το επιχειρηματικό τμήμα.

Συγκέντρωση

Ορισμένες ευελιξίες είναι κρίσιμες για τον κλάδο προκειμένου να επιτύχει τους προτεινόμενους στόχους με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.  Σήμερα, οι κατασκευαστές από ένα τμήμα μπορούν να ομαδοποιηθούν για να επιτύχουν τον στόχο εκπομπών τους στο πλαίσιο μιας «συμφωνίας συγκέντρωσης».  Η ACEA προτείνει να καταστεί δυνατή η συγκέντρωση μεταξύ κατασκευαστών αυτοκινήτων και φορτηγών.

Αλλαγή καμπύλης κλίσης για φορτηγά

Η ACEA ανησυχεί για τις προτεινόμενες αλλαγές στην κλίση της οριακής καμπύλης για φορτηγά.  Αυτό το στοιχείο του ισχύοντος κανονισμού πρέπει να παραμείνει αμετάβλητο, καθώς αντικατοπτρίζει τη διαφορετική χρήση και τις αποστολές των βαρύτερων φορτηγών.  Επιπλέον, η προτεινόμενη αλλαγή θα αύξανε περαιτέρω την αυστηρότητα του στόχου του 2030, με δυσανάλογο αντίκτυπο σε ορισμένους κατασκευαστές φορτηγών.

Μια δίκαιη και προσιτή μετάβαση

Τελευταίο, αλλά σίγουρα εξίσου σημαντικό, δεν πρέπει να λησμονείται ότι οι φιλόδοξοι στόχοι CO2 θα επιταχύνουν τον διαρθρωτικό μετασχηματισμό ολόκληρης της αλυσίδας αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας, με σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομία και τις θέσεις εργασίας μας.  Αυτό θα απαιτήσει έναν προσεκτικό και κοινωνικά αποδεκτό τρόπο διαχείρισης του εργατικού δυναμικού και ένα σχέδιο «Δίκαιης Μετάβασης» για την επανεκπαίδευση των ανθρώπων – κάτι κρίσιμο που εξακολουθεί να λείπει σήμερα.

Βλέπουμε επίσης ότι η απορρόφηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τους καταναλωτές συνδέεται άμεσα με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ μιας χώρας, υποδεικνύοντας ότι η οικονομική προσιτότητα παραμένει μείζον ζήτημα.  Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να εργαστούν για να διασφαλίσουν ότι καμία χώρα ή πολίτες δεν θα μείνουν πίσω και ότι τα οχήματα μηδενικών εκπομπών είναι οικονομικά προσιτά για όλους.

Ως εκ τούτου, ο ισχυρός πολιτικός συντονισμός θα είναι απαραίτητος για την επίτευξη του απώτερου στόχου της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, διατηρώντας παράλληλα την κινητικότητα προσιτή για όλους τους Ευρωπαίους και διατηρώντας τις θέσεις εργασίας για τους εργάτες αυτοκινήτων.  Η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ υποστηρίζει πλήρως αυτή τη διαδικασία.