Νίκος Μιχαλόπουλος
Ο ισχυρός άνδρας της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου προέβη στην ακόλουθη δήλωση, εστιάζοντας στην σημασία της αυτοκινητοβιομηχανίας για την Ευρώπη. Ειδικότερα σημείωσε:
Όταν οι άνθρωποι εδώ στις Βρυξέλλες μιλούν για την αυτοκινητοβιομηχανία, η συζήτηση συχνά περιορίζεται γρήγορα στα αυτοκίνητα και την ιδιωτική κινητικότητα. Η ACEA περιγράφεται τακτικά ως «σύλλογος κατασκευαστών αυτοκινήτων» από δημοσιογράφους, φορείς χάραξης πολιτικής, ομάδες συμφερόντων και τα παρόμοια.
Ωστόσο, η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει πολύ περισσότερα από τα ιδιόκτητα επιβατικά αυτοκίνητα και μόνο. Οι τύποι οχημάτων που παράγει ο κλάδος μας, οι αποστολές που εξυπηρετούν και οι λύσεις μετακίνησης που παρέχουν, είναι όλα απίστευτα διαφορετικά.
Τα μέλη της ACEA κρατούν την Ευρώπη σε κίνηση, προσφέροντας μια ολόκληρη σειρά λύσεων για τη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών από το Α στο Β. Τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα επαγγελματικά οχήματα (ένας όρος ομπρέλα που καλύπτει φορτηγά, φορτηγά και λεωφορεία) αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας της ΕΕ. Επειδή κάθε τύπος οχήματος είναι τόσο μοναδικός, μαζί μπορούν να παρέχουν αποτελεσματικές και ευέλικτες λύσεις για πολλές ανάγκες μετακίνησης και περιπτώσεις χρήσης μεταφοράς.
Όσον αφορά τη μετακίνηση ανθρώπων, πιστεύουμε σε ένα πολυτροπικό οικοσύστημα επιβατών που είναι βολικό, προσιτό και προσβάσιμο για όλους. Τα λεωφορεία, τα ιδιωτικά αυτοκίνητα, τα κοινά οχήματα και η κοινή χρήση οδήγησης σε συνδυασμό με περπάτημα, ποδήλατα, μοτοποδήλατα, (e)scooter, τραμ και μετρό ικανοποιούν πολλές διαφορετικές μεταφορές – αλλά όλοι οι τρόποι λειτουργίας είναι συμπληρωματικοί για την καθημερινή μας κινητικότητα .
Όπως μάθαμε τον Ιανουάριο από την Anna Carmo e Silva, τη νέα Πρόεδρο της Επιτροπής Λεωφορείων και του Πούλμαν της ACEA, όταν λειτουργούν με τη χωρητικότητα, «τα λεωφορεία και τα πούλμαν το χαμηλότερο αποτύπωμα έχει επιβραδυνθεί από μια τεχνική μορφή μηχανοκίνητης οδικής μεταφοράς».
Τα αστικά λεωφορεία είναι μπροστά από την καμπύλη στη μετάβαση στην ουδετερότητα, με τους στόλους πολλών πόλεων να βρίσκονται ήδη σε καλό δρόμο για τη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Αυτό είναι ακόμη πιο σημαντικό αν γνωρίζουμε ότι τα λεωφορεία είναι η πιο ευρέως χρησιμοποιούμενη μορφή δημόσιας μεταφοράς στην Ευρωπαϊκή Ένωση, εξυπηρετώντας πόλεις καθώς και προαστιακές και αγροτικές περιοχές.
Πράγμα, πάνω από το ήμισυ του συνόλου των μετακινήσεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς στην ΕΕ γίνονται με φυσικά και προαστιακά λεωφορεία, αντιστοιχώντας σε περίπου 32,1 δισεκατομμύρια ταξιδιών επιβατών ετησίως! Αποτελούν επίσης την πιο οικονομική και ευέλικτη μορφή δημόσιας συγκοινωνίας, που απαιτούν λιγότερο αστικό χώρο και ελάχιστες επενδύσεις για την έναρξη νέων γραμμών ή διαδρομών.
Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό, τα λεωφορεία βελτιώνουν την κοινωνική ένταξη, παρέχοντας πρόσβαση στην εκπαίδευση, την απασχόληση και την υγειονομική περίθαλψη για όλους τους Ευρωπαίους – συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με χαμηλότερα εισοδήματα και εκείνων που δεν οδηγούν. Είναι αυτονόητο ότι τα λεωφορεία αποτελούν σημαντικό κρίκο στην αλυσίδα της πολυτροπικής κινητικότητας, συμπληρώνοντας τα ιδιωτικά και κοινόχρηστα οχήματα.
Πράγματι, τα επιβατικά αυτοκίνητα παραμένουν η νούμερο ένα πηγή κινητικότητας για τους Ευρωπαίους, αφού μας κάνουν περίπου 12.000 χιλιόμετρα κατά μέσο όρο ετησίως. Στην πραγματικότητα, πάνω από το 70% των ταξιδιών στην Ευρωπαϊκή Ένωση γίνονται με αυτοκίνητο, συμπεριλαμβανομένων ιδιωτικών αυτοκινήτων, ταξί και προγραμμάτων κοινής χρήσης αυτοκινήτων. Για περισσότερα από εκατό χρόνια, το ιδιωτικό αυτοκίνητο έχει μεταμορφώσει τη σύγχρονη κοινωνία παρέχοντας ελευθερία κινητικότητας και βελτιώνοντας τη ζωή με πάρα πολλούς τρόπους.
Χωρίς την ατομική κινητικότητα, η επαρκής συμμετοχή στην κοινωνική και οικονομική ζωή δεν θα ήταν δυνατή σε πολλές περιπτώσεις, ιδιαίτερα για άτομα που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές, ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρίες. Τα ταξίδια με επιβατικό αυτοκίνητο παρέχουν επίσης τη δυνατότητα κατ’ οίκον φροντίδας και ιατρικής βοήθειας, καθώς και μια σειρά από υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.
Όλο και περισσότερο, ωστόσο, οι Ευρωπαίοι αρχίζουν επίσης να χρησιμοποιούν carsharing, carpooling, ride-hailing και άλλες κατ’ απαίτηση υπηρεσίες αντί για το δικό τους ιδιωτικό αυτοκίνητο ή απλώς για να το συμπληρώνουν. Αυτό συμβαίνει κυρίως σε αστικές περιοχές προς το παρόν, αλλά το μοντέλο Mobility as a Service (MaaS) βρίσκεται πραγματικά στον πυρήνα των λύσεων που παρέχουν όλο και περισσότερο τα μέλη της ACEA, οι οποίες περιλαμβάνουν προγράμματα ελεύθερης περιαγωγής carsharing και υπηρεσίες κινητικότητας βάσει συνδρομής.
Ταυτόχρονα, πρέπει επίσης να συνειδητοποιήσουμε ότι η κοινή κινητικότητα έχει πολλά σχήματα και μορφές. Ενώ συχνά τείνουμε να σκεφτόμαστε καινοτόμα συστήματα που επιτρέπουν την κοινή χρήση αυτοκινήτων ή ηλεκτρικών σκούτερ μέσω εφαρμογών για κινητά ή άλλης τεχνολογίας αιχμής, τα ιδιωτικά οχήματα συνεχίζουν επίσης να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο από αυτή την άποψη.
Αν και ίσως λιγότερο ορατοί, οι άτυποι τρόποι κοινής χρήσης αυτοκινήτου και οδήγησης εξακολουθούν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στο οικοσύστημα κινητικότητας μας. Όπως σημείωσε ο καθηγητής Γκρεγκ Μάρσντεν σε μια πρόσφατη έκθεση για την κοινή κινητικότητα: «Πολλές κοινοποιήσεις γίνονται ανεπίσημα, μέσω οικογενειακών ή κοινωνικών ομάδων και συχνά τώρα οργανώνονται μέσω πλατφορμών συνομιλίας όπως το WhatsApp».
Όταν πρόκειται για τη μεταφορά τέτοιων ομάδων ή μεγάλων οικογενειών, τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα – που συνήθως αναφέρονται ως «βαν» – είναι ένας άλλος κρίσιμος τύπος οχημάτων. Τα μικρά λεωφορεία, για παράδειγμα, είναι τα πιο αποτελεσματικά μέσα για τη μεταφορά μικρών ομάδων με λιγότερους από οκτώ επιβάτες. Αυτός είναι επίσης ο λόγος που συχνά φαίνεται ότι χρησιμοποιούνται ως σχολικά λεωφορεία ή για τη μεταφορά ατόμων με μειωμένη κινητικότητα.
Τα βαν επιτρέπουν πράγματι ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων με σημαντική προστιθέμενη αξία για την κοινωνία, όπως επιχειρήσεις αστυνόμευσης και διάσωσης, ασθενοφόρα, εργασίες κατασκευής και επισκευής, κινητά συνεργεία και ταχυδρομικές υπηρεσίες και υπηρεσίες ταχυμεταφορών. Τα ελαφρά φορτηγά που εξυπηρετούν πολύ συγκεκριμένους σκοπούς και συχνά συνοδεύονται από προσαρμοσμένες συσσωρεύσεις για την ικανοποίηση συγκεκριμένων αναγκών (όπως ψυκτικοί θάλαμοι για παράδοση φαγητού), τα φορτηγά δεν μπορούν εύκολα να αντικατασταθούν από άλλα μέσα μεταφοράς, όπως τα δημόσια μέσα μεταφοράς ή η κοινή χρήση αυτοκινήτου.
Το πιο σημαντικό είναι ότι τα βαν χρησιμοποιούνται κυρίως από τις εταιρείες ως επιχειρηματικά εργαλεία, τροφοδοτώντας έτσι την ευρωπαϊκή οικονομία και βοηθώντας τις επιχειρήσεις μας να ευδοκιμήσουν. Επιτρέποντας την παράδοση «τελευταίου μιλίου» σε αστικές περιοχές, είναι βασικοί παίκτες στην αλυσίδα του εφοδιασμού. Χάρη σε αυτά, οι επιχειρήσεις μπορούν να παραδίδουν τα αγαθά απευθείας στο κατώφλι των πελατών τους. Αυτό είναι ακόμη πιο σημαντικό δεδομένης της αύξησης των διαδικτυακών αγορών που δεν φαίνεται πιθανό να σταματήσει σύντομα.
Τέλος, ο τέταρτος σημαντικός τύπος οχήματος που κρατά την Ευρώπη σε κίνηση είναι φυσικά το φορτηγό. Με φορτηγά που μεταφέρουν περισσότερο από το 73% του συνόλου των εμπορευμάτων που μεταφέρονται μέσω ξηράς στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές αποτελούν πραγματικά τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας και του εμπορίου στην ήπειρό μας.
Τα φορτηγά δεν είναι μόνο ο πιο ευέλικτος, ανταποκρινόμενος και οικονομικός τρόπος μεταφοράς για τη συντριπτική πλειονότητα των εμπορευμάτων και των αγαθών, αλλά είναι επίσης απαραίτητα για τη λειτουργία του μεγαλύτερου, ολοκληρωμένου ευρωπαϊκού συστήματος logistics και μεταφορών.
Τα φορτηγά αποτελούν μέρος μιας εφοδιαστικής αλυσίδας που περιλαμβάνει επίσης τις εσωτερικές πλωτές οδούς, τη ναυτιλία, τις αεροπορικές και σιδηροδρομικές μεταφορές. Ωστόσο, αυτοί οι άλλοι τρόποι μεταφοράς εξαρτώνται και πάλι από φορτηγά για τη μεταφορά εμπορευμάτων προς και από αποθήκες, σιδηροδρομικούς τερματικούς σταθμούς, αεροδρόμια και λιμάνια. Στις σύγχρονες οικονομίες, το 85% της χωρητικότητας οδικών εμπορευματικών μεταφορών μεταφέρεται σε αποστάσεις 150 χιλιομέτρων ή μικρότερες, σε διαδρομές για τις οποίες καμία άλλη μορφή μεταφοράς δεν θα ήταν ρεαλιστική.
Οι περισσότερες από τις καθημερινές μας ανάγκες, όπως φρέσκα τρόφιμα από το σούπερ μάρκετ ή το πολυκατάστημα, ηλεκτρονικά είδη και συσκευές, ρούχα και ούτω καθεξής, εξαρτώνται από φορτηγά σε κάποιο σημείο της αλυσίδας διανομής. Ομοίως, πολλές βασικές δημόσιες υπηρεσίες παρέχονται με φορτηγά, όπως αποκομιδή απορριμμάτων, πυροσβεστικές και κατασκευαστικές υπηρεσίες. Ανάλογα με την αποστολή τους, τα περισσότερα φορτηγά κατασκευάζονται κατά παραγγελία σε ατομική βάση.
Όταν μιλάμε για τη σημασία και την προστιθέμενη αξία της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ στο σύνολό της, είναι σημαντικό να τονίσουμε την ανάγκη να κοιτάξουμε πέρα από τα ιδιόκτητα αυτοκίνητα.
Πρόκειται για το ευρύτερο οικοσύστημα μεταφορών και κινητικότητας που τροφοδοτούμε. Αυτό περιλαμβάνει τα φορτηγά που μας παρέχουν βασικές υπηρεσίες, τα φορτηγά που παρέχουν τις καθημερινές μας ανάγκες και τα λεωφορεία που είναι η πιο δημοφιλής μορφή δημόσιας συγκοινωνίας. Καλύπτει επίσης πολλές καινοτομίες που επιτρέπουν την κινητικότητα και τις μεταφορικές υπηρεσίες κατ’ απαίτηση, εστιασμένες στον πελάτη, που κάνουν τον κλάδο μας και την Ευρώπη κατάλληλα για ένα διασυνδεδεμένο μέλλον.