Η Υφυπουργός Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Ειδικής Αγωγής του υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων, Ζέττα Μακρή, μιλά στο powergame.gr για τις καινοτομίες που εισάγονται στον τρόπο λειτουργίας των σχολείων, τονίζει ότι για πρώτη φορά δεν αντιμετωπίζουμε πρόβλημα εξεύρεσης διδακτικού προσωπικού, ενώ εστιάζει στις δράσεις που «λύνουν τα χέρια» των εργαζόμενων μητέρων, οι οποίες πασχίζουν να βρουν τη χρυσή τομή μεταξύ επαγγελματικού ωραρίου και σχολικών υποχρεώσεων. Παράλληλα, αναφέρεται στα κρούσματα bullying και ενδοοικογενειακής βίας, φαινόμενα τα οποία έχουν λάβει τεράστιες διαστάσεις και στη χώρα μας και αποκαλύπτει το σχέδιο δράσης του Υπουργείου Παιδείας που στοχεύει στην εξάλειψή τους.
Την ίδια ώρα, με αφορμή το άνοιγμα των σχολείων, με την πανδημία και την ενεργειακή κρίση να βρίσκονται σε εξέλιξη υπάρχει έντονη ανησυχία για την έκβαση της φετινής σχολικής χρονιάς, ωστόσο, όπως διαβεβαιώνει η Υφυπουργός Παιδείας, δεν θα υπάρξει πρόβλημα με τη θέρμανση στις σχολικές αίθουσες, καθώς έχουν προγραμματιστεί και έκτακτα κονδύλια για τη χρηματοδότηση των Σχολικών Επιτροπών ενόψει των αυξημένων αναγκών του προσεχούς χειμώνα. Δεσμεύεται δε ότι μαθήτριες, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν και να βιώσουν καινούργιες εκπαιδευτικές εμπειρίες στο αναβαθμισμένο ελληνικό δημόσιο σχολείο.
Κα Μακρή, τι ακριβώς αφορούν οι εκπαιδευτικοί όμιλοι που θα εφαρμοστούν με την έναρξη του νέου σχολικού έτους στα σχολεία; Πώς επωφελούνται γονείς και μαθητές;
Οι εκπαιδευτικοί όμιλοι αποτελούν μια από τις καινοτόμες προτάσεις που θα εφαρμοστούν από φέτος στα σχολεία. Μια σύγχρονη εκπαιδευτική πρόταση που προτρέπει τους διευθυντές των σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να συγκροτούν εκπαιδευτικούς ομίλους, τόσο μετά τη λήξη του ημερήσιου ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας όσο και κατά τις διδακτικές ώρες του ολοήμερου προγράμματος.
Οι όμιλοι μπορούν να προσφέρουν ποικίλες δράσεις, όπως δημιουργική απασχόληση με αντικείμενα σχετικά με τον αθλητισμό, τη χοροκινητική έκφραση, τις εικαστικές τέχνες, την εκμάθηση μουσικών οργάνων, την εκπαιδευτική ρομποτική, τα παραδοσιακά παιχνίδια, τις επιστημονικές κατασκευές – πειράματα, τη δημιουργική γραφή, την ασφαλή χρήση του διαδικτύου, τον εθελοντισμό, την παιδική επιχειρηματικότητα.
Οι μαθητές θα μπορούν, επιπλέον, να δραστηριοποιούνται στην οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων και περιβαλλοντικών δράσεων, στη δημιουργία εφημερίδας, τη συγκρότηση χορωδίας, θεατρικής ομάδας και μαθητικής ορχήστρας.
Είναι προτεραιότητά μας η διασφάλιση της πρόσβασης των μαθητών σε ένα πιο διευρυμένο πρόγραμμα, που θα αμβλύνει τις όποιες ανισότητες προκύπτουν από τα εξωσχολικά ερεθίσματα μαθητών διαφορετικών κοινωνικο-οικονομικών ομάδων.
Το διαχρονικό πρόβλημα με τα κενά στις θέσεις των εκπαιδευτικών θα το δούμε φέτος ή έχουν ήδη καλυφθεί;
Με 25.000 διορισμούς εκπαιδευτικών σε μια διετία αποδεικνύουμε έμπρακτα την προτεραιότητά μας να εξαλείψουμε χρόνιες παθογένειες στην δημόσια εκπαίδευση και να εξασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου από την πρώτη, κιόλας, ημέρα της σχολικής χρονιάς.
Για εμάς, στόχος είναι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί να αναπληρώνουν σε μία έκτακτη συνθήκη τους συναδέλφους τους μόνιμους και οι ανάγκες της εκπαίδευσης να καλυφθούν με μόνιμους διορισμούς.
Σχετικά με την έναρξη της σχολικής χρονιάς και την ομαλή λειτουργία των σχολείων από την πρώτη ημέρα, με τις προσλήψεις των αναπληρωτών έχει, ήδη, καλυφθεί, σχεδόν, το 90% των αναγκών που είχαν καταγραφεί στις διευθύνσεις εκπαίδευσης.
Ωστόσο, όπως κάθε χρονιά, αναμένουμε ότι θα προκύψουν επιπλέον ανάγκες, λόγω π.χ. μη ανάληψης υπηρεσίας ή άδειας εξ αιτίας κάποιου ατυχήματος ή απρόβλεπτου γεγονότος, γι’ αυτό και παραμένουμε σε ετοιμότητα, προκειμένου να τις καλύψουμε κατά το δυνατόν πιο άμεσα.
Η έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων, η απλούστευση, η επιτάχυνση και η βελτίωση της διαδικασίας, η ενίσχυση της διαφάνειας και η άμεση ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τον βέλτιστο προγραμματισμό τους ήταν στόχοι που πετύχαμε με τις ψηφιοποιημένες διαδικασίες στις προσλήψεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, με τις e-τοποθετήσεις, με την ψηφιακή ανάληψη υπηρεσίας, τη σύναψη ψηφιακής σύμβασης και την αλγοριθμική τοποθέτηση των αναπληρωτών στις σχολικές μονάδες.
Επίσης, φέτος, είναι η πρώτη φορά, στα χρονικά, που το Υπουργείο Παιδείας γνώριζε από τον Μάρτιο τα κενά που θα προκύψουν, στην σχολική χρονιά 2022-2023, λόγω συνταξιοδοτήσεων. Επιπλέον, οι προγραμματισμένες άδειες που θα αιτούνταν οι ενδιαφερόμενοι από 1 Σεπτεμβρίου, έχουν, πια, καταληκτική ημερομηνία 31 Μαΐου, οπότε είχαμε σαφή εικόνα και αυτών των αναγκών που έπρεπε να καλυφθούν και το πράξαμε εγκαίρως.
Ποιες οι προτεραιότητες που έχει θέσει το Υπουργείο Παιδείας και ποιο το προσωπικό σας στοίχημα για τα επόμενα χρόνια;
Μετά από 21 μήνες στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων αισθάνομαι, αληθινά, τυχερή, που ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τίμησε με την εμπιστοσύνη του και μου ανέθεσε τις αρμοδιότητες της Υφυπουργού Παιδείας στο σημαντικό, ευαίσθητο και κρίσιμο τομέα της Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και της Ειδικής Αγωγής.
Σε άριστη συνεργασία με την Υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως και την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, αγωνιζόμαστε με όλες μας τις δυνάμεις για την εδραίωση της σύγχρονης εκπαιδευτικής προοπτικής της χώρας, το αποδεικνύουμε μέσα από το σφιχτό νομοθετικό και μεταρρυθμιστικό έργο μας και προχωράμε.
Πιστοί στις προεκλογικές δεσμεύσεις μας και συνεπείς στον κυβερνητικό προγραμματισμό, υλοποιούμε, με συνέπεια και ευθύνη, το όραμά μας για την αναβάθμιση της Παιδείας και σε αυτόν τον αγώνα, ελπίζω ότι προσφέρω και εγώ καθημερινά με την κατάθεση της προσωπικής μου προσπάθειας, αφοσίωσης και πίστης στον κοινό στόχο.
Τι είδους μέτρα λαμβάνονται για την αντιμετώπιση του bullying και της ενδοοικογενειακής βίας, δύο φαινομένων που έχουν πάρει σημαντικές διαστάσεις και στη χώρα μας;
Τα φαινόμενα της έμφυλης βίας όπως και της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, είναι, δυστυχώς, φαινόμενα που εξαπλώνονται, ραγδαία και επικίνδυνα, στην κοινωνία και στη σχολική κοινότητα, απειλώντας τη σωματική και ψυχική ακεραιότητα και την υγεία παιδιών, εφήβων, ενηλίκων.
Η Παιδεία είναι η ελπίδα μας, η Παιδεία μπορεί και οφείλει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο για να «λυθεί» η σιωπή, να σπάσουν τα στερεότυπα και να ακουστεί η αλήθεια. Για τον λόγο αυτό εντάξαμε στο υποχρεωτικό πρόγραμμα Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων στα εργαστήρια δεξιοτήτων τον αλληλοσεβασμό, τα ανθρώπινα δικαιώματα, το σεβασμό στη διαφορετικότητα, την οικοδόμηση θετικών και υγιών διαπροσωπικών σχέσεων και δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, όπως η δημιουργικότητα, η κριτική και συνθετική σκέψη και η ομαδική δουλειά, αλλά και στην καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων, όπως η ψηφιακή χρήση, η ψηφιακή επικοινωνία, η ψηφιακή ασφάλεια, η ψηφιακή συναισθηματική νοημοσύνη, τα ψηφιακά δικαιώματα, καθώς στον παραδοσιακό ενδοσχολικό εκφοβισμό έρχεται να προστεθεί και η μορφή του διαδικτυακού εκφοβισμού.
Προάγουμε και διαφυλάσσουμε το αναφαίρετο δικαίωμα της γενετήσιας αξιοπρέπειας και της προστασίας της γενετήσιας ελευθερίας, ενδυναμώνουμε την πρόληψη από έμφυλη βία, παραμέληση και κακοποίηση.
Το Υπουργείο Παιδείας με ευθύνη απέναντι στις οικογένειες και την κοινωνία αναλαμβάνει, προωθεί και στηρίζει πρωτοβουλίες ξεκινώντας από την αδιαπραγμάτευτη αρχή ότι η βία δεν έχει καμία θέση στα σχολεία μας, στα σπίτια μας, στην κοινωνία μας.
Θέλουμε να δημιουργήσουμε μία νέα δυναμική φιλοσοφία πρόληψης των φαινομένων βίας για την ολιστική αντιμετώπισή τους μέσω της ενημέρωσης, της ευαισθητοποίησης και της πρόληψης προς όφελος κάθε μαθήτριας και κάθε μαθητή και να πατάξουμε αντίστοιχα αρνητικά φαινόμενα στο σχολικό περιβάλλον καλλιεργώντας μία κουλτούρα αλληλεγγύης, σεβασμού και ανεκτικότητας.
Είναι απόλυτη προτεραιότητα και μέριμνα του ΥΠΑΙΘ η επιμόρφωση εκπαιδευτικών, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, για την πληρέστερη αντιμετώπιση ανάλογων φαινομένων έμφυλης βίας, ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού.
Στην πλατφόρμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να εντοπίσουν και να αξιοποιήσουν προγράμματα, οδηγίες, εγχειρίδια, ενημερωτικό υλικό για την πρόληψη, την παραπομπή, την προστασία του παιδιού στα θέματα της έμφυλης βίας, της βίας και του εκφοβισμού στο σχολικό και στο ενδοοικογενειακό περιβάλλον.
Θεσπίσαμε τον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής, εκπαιδευτικό που συμβάλλει περαιτέρω στην καλλιέργεια σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, δίνοντας «διέξοδο» σε μαθητές αλλά και γονείς να μιλήσουν για τα προβλήματα, τις ανησυχίες, τους προβληματισμούς ή τους φόβους τους. Ενισχύουμε τα σχολεία μας με 1.100 μόνιμους διορισμούς ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών και τον διαρκή σχεδιασμό προγραμμάτων και δράσεων ενημέρωσης από κοινού με άλλους οργανισμούς, δήμους, φορείς.
Ενώ, εισάγουμε στα σχολεία το Πρόγραμμα ΦΙΛΙΑ με στόχο την πρόληψη, αντιμετώπιση και προστασία παιδιών και εφήβων από κάθε μορφή βίας και σχολικού εκφοβισμού και την ενίσχυση ενός ασφαλούς περιβάλλοντος. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε στελέχη εκπαίδευσης, εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς και προβλέπει στοχευμένο επιμορφωτικό υλικό για τους εκπαιδευτικούς, δημιουργία ειδικού ψηφιακού κόμβου για την ενδοσχολική βία, ειδικά πρωτόκολλα πρόληψης φαινομένων σχολικού εκφοβισμού, διαχείρισης και αντιμετώπισης ανάλογων περιστατικών.
Ο κόσμος έπειτα από δυο χρόνια εγκλεισμού και τήρησης αυστηρών υγειονομικών μέτρων, χαλάρωσε αρκετά κατά τη διάρκεια των διακοπών. Με τι οιωνούς ξεκινά η φετινή σχολική χρονιά; Θα δούμε τη μάσκα να κάνει και πάλι την εμφάνισή της στις σχολικές αίθουσες;
Η Κυβέρνηση έκανε αποδεκτή την ομόφωνη εισήγηση για τα σχολεία της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Υγείας με προαιρετική χρήση της μάσκας και με εφαρμογή πρωτοκόλλου σε περίπτωση νόσησης μαθητή ή εκπαιδευτικού, καθώς πλέον το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού έχει νοσήσει ή/και εμβολιαστεί, ενώ στη συντριπτική πλειονότητα των χωρών της Ευρώπης, τα σχολεία ήδη λειτουργούν χωρίς μέτρα.
Μαθήτριες, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα επιστρέψουν στα σχολεία και στην κανονικότητα με ήπια μέτρα και συστάσεις. Ως γενική οδηγία, όταν ένα παιδί εμφανίσει συμπτώματα παραμένει σπίτι, όπως ισχύει με κάθε περίπτωση ίωσης ή λοίμωξης, ενώ συστήνεται η διενέργεια αυτοδιαγνωστικού ελέγχου σε περίπτωση συμπτωμάτων.
Σε περίπτωση θετικού κρούσματος, εφαρμόζονται τα μέτρα απομόνωσης που ισχύουν για τον γενικό πληθυσμό, δηλαδή παραμονή σε απομόνωση επί πέντε ημέρες τουλάχιστον και αποφυγή επαφής με άλλα άτομα.
Επιπρόσθετα, εξακολουθούν να συστήνονται μέτρα, όπως τήρηση της υγιεινής των χεριών, επαρκής αερισμός των χώρων, σύμφωνα με τις ισχύουσες οδηγίες, και τα υγειονομικά μέτρα θα επανεξεταστούν σε περίπτωση αλλαγής των επιδημιολογικών δεδομένων, πάντα σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας, την Επιτροπή των Ειδικών και τον ΕΟΔΥ.
Το multitasking είναι η δεύτερη φύση των γυναικών, μιας και στην καθημερινότητά τους είναι «εκπαιδευμένες» να επιτελούν πολλούς, διαφορετικούς και συχνά αντικρουόμενους ρόλους μεταξύ τους. Δυστυχώς ακόμα και σήμερα οι σχολικές υποχρεώσεις των παιδιών, στερούν σε κάποιες από αυτές το δικαίωμα στην καριέρα. Σε θεσμικό επίπεδο τι είδους πρωτοβουλίες εξετάζονται προκειμένου οι εργαζόμενες μητέρες να απολαμβάνουν ελευθερία κινήσεων;
Η φετινή σχολική χρονιά αρχίζει τη Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου και η έναρξη αυτή φέρνει σημαντικές καινοτομίες που αναβαθμίζουν το σχολικό περιβάλλον και τη μαθησιακή διαδικασία και ενισχύουν το κοινωνικό πρόσημο του δημόσιου σχολείου.
Ιδιαίτερη θέση στις αλλαγές κατέχει, δικαιωματικά, η επέκταση του προγράμματος στα ολοήμερα τμήματα, μια μεταρρύθμιση που θα εφαρμοστεί, αρχικά, στα μισά των ήδη λειτουργούντων ολοήμερων τμημάτων της χώρας, δηλαδή σε περίπου 5.000 τμήματα Νηπιαγωγείων και Δημοτικών σχολείων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και περιφέρεια.
Το διευρυμένο πρόγραμμα, όπως είχε εξαγγείλει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, θα ολοκληρώνεται στις 5:30 το απόγευμα, αντί στις 4 μ.μ., φέρνοντας πιο κοντά το σχολικό ωράριο με το ωράριο των εργαζόμενων γονέων διευκολύνοντας τον συνδυασμό των γονεϊκών και των επαγγελματικών υποχρεώσεων.
Η προσέγγιση των δυο ωραρίων, εργασιακού και σχολικού, θα δώσει δυνατότητα στους γονείς και, ιδιαιτέρως, στις μητέρες να διεκδικήσουν τη θέση τους στην αγορά εργασίας, να ενταχθούν ξανά στο εργασιακό περιβάλλον και να εξελιχθούν, χωρίς τον περιορισμό που έθετε έως τώρα η λήξη του σχολικού ωραρίου στις 4μ.μ. αλλά με την ευελιξία που δίνει η, κατά μιάμιση ώρα αργότερα, αποχώρηση των παιδιών από τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία.