Διαμονή τουλάχιστον επτά ημερών, μεγάλα ακίνητα, πολυτελείς κατασκευές και υψηλό επίπεδο παροχών αποτελούν τις βασικές τάσεις της βραχυχρόνιας μίσθωσης κατά το φετινό καλοκαίρι, τάση η οποία παρατηρείται και στην ελληνική αγορά.
Όπως φαίνεται ήδη από το περυσινό καλοκαίρι, αλλά ακόμα περισσότερο φέτος, το ενδιαφέρον των επισκεπτών αφορά στην αποκόμιση όσο το δυνατόν πιο έντονων εμπειριών από τις διακοπές τους και οι συνθήκες διαμονής αποτελούν ένα βασικό σκέλος των επιθυμιών τους. Πρόκειται για μια κυρίαρχη τάση συνολικά στη φιλοξενία, από το ξέσπασμα της πανδημίας και μετά. Άλλωστε, όπως προβλέπουν στελέχη του χώρου, όπως ο επικεφαλής της Expedia Peter Kern, τα ταξίδια που γίνονται και θα γίνουν κατά τη διάρκεια της φετινής καλοκαιρινής περιόδου, θα είναι τα περισσότερα διαχρονικά σε παγκόσμιο επίπεδο.
Στο πλαίσιο αυτό, όσοι ιδιοκτήτες διαθέτουν μεγάλα και πολυτελή ακίνητα, όπως π.χ. βίλες, μεζονέτες και μονοκατοικίες, πρόκειται να επωφεληθούν περισσότερο. Μία βασική τάση, που αποτυπώνουν σχετικές αναλύσεις των τάσεων στην βραχυχρόνια μίσθωση, αφορά καταρχάς στην αύξηση του χρόνου διαμονής. Το 2021, η ζήτηση για εβδομαδιαία διαμονή σε κάποιο κατάλυμα βραχυχρόνιας μίσθωσης καταγράφει συνεχώς αυξητική τάση, παρότι ασφαλώς το σαββατοκύριακο παραμένει κυρίαρχο από πλευράς ζήτησης. Αυτό σημαίνει ότι και οι ιδιοκτήτες/διαχειριστές ακινήτων θα πρέπει να προσαρμόσουν ανάλογα την τιμολογιακή τους πολιτική, καθώς το να μειώνουν σημαντικά τις τιμές τους για ημέρες της εβδομάδας, όπως η Τρίτη, η Τετάρτη και η Πέμπτη, ίσως σημαίνει και μειωμένα έσοδα.
Το μέγεθος των ακινήτων
Άλλη μια βασική διαφορά αφορά το μέγεθος των ακινήτων που προτιμούν πλέον οι επισκέπτες.
«Το 2022 όλα έχουν αυξηθεί» λέει σχετική έρευνα της AirDNA, συμπληρώνοντας ότι «δεν αναφερόμαστε μόνο στις τιμές των καυσίμων, αλλά και των ακινήτων, καθώς οι ταξιδιώτες κάνουν κράτηση σε μεγαλύτερα ακίνητα απ’ότι πραγματικά χρειάζονται». Το 2021, η μέση κράτηση αφορούσε ακίνητα 2,3 δωματίων, έναντι 2,1 δωματίων το 2019. Ακόμα πιο χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 38,8% των κρατήσεων αφορούσε ακίνητα τουλάχιστον τριών υπνοδωματίων και μόλις το 27,3% αφορούσε ακίνητα του ενός υπνοδωματίου.
Ιδιαίτερη σημασία έχει πλέον και το υψηλό επίπεδο υπηρεσιών και παροχών. Ιστορικά, τα πολυτελή ακίνητα είχαν χαμηλότερη πληρότητα από άλλες κατηγορίες καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, αλλά αυτό φαίνεται πως αλλάζει. Τα πολυτελή ακίνητα καταγράφουν σταθερή αύξηση της πληρότητάς τους ήδη από το 2018, αλλά το 2021 η αύξηση ήταν πολύ περισσότερο εμφανής. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον περσινό Ιούνιο, οι πολυτελείς κατοικίες σημείωναν αύξηση της πληρότητάς τους κατά 30% σε ετήσια βάση, ενώ η αύξηση των πιο οικονομικών καταλυμάτων δεν ξεπερνούσε το 15%.
Η ανάκαμψη του Airbnb
Εν τω μεταξύ, η ανάκαμψη των βραχυχρόνιων μισθώσεων, τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε πολλές άλλες χώρες, πηγαίνει «χέρι-χέρι» με την ανάκαμψη και του ίδιου του Airbnb. Πριν από λίγες ημέρες, ο διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της εταιρείας, Brian Chesky ανέφερε ότι η εταιρεία οδεύει για το καλύτερο τρίμηνο της ιστορίας της (Ιούλιος-Σεπτέμβριος), καθώς ανεξάρτητα από το τι συμβαίνει στην οικονομία, οι άνθρωποι εξακολουθούν να θέλουν να ταξιδέψουν και να ζήσουν την εμπειρία ενός σπιτιού στο Airbnb. Οι πωλήσεις της εταιρείας κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2022 άγγιξαν τα 2,1 δις δολάρια, ενώ οι τιμές ανά διανυκτέρευση σημείωσαν αύξηση της τάξεως του 40%. Για το τρέχον τρίμηνο, οι προβλέψεις κάνουν λόγο για έσοδα της τάξεως των 2,78 – 2,88 δις δολαρίων. Πρόκειται για μια πλήρη αντιστροφή της κατάστασης που είχε δημιουργηθεί στην αρχή της πανδημίας, όταν το Airbnb υπέστη απώλειες της τάξεως του 80% των εσόδων του σε διάστημα μόλις δύο μηνών.