«Το νομοσχέδιο εισάγει ρυθμίσεις και δίνουν τη δυνατότητα για ακόμη μεγαλύτερη ακαδημαϊκή εξωστρέφεια και διεθνοποίηση», αναφέρει η Σύγκλητος του ΑΠΘ στην κατά πλειοψηφία απόφαση που εξέδωσε κατά τη χθεσινή συνεδρίασή της με θέμα το υπό διαβούλευση, αποτελούμενο από 344 άρθρα, σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις».
Σχετικά με την Οργάνωση και Λειτουργία Προγραμμάτων σπουδών (κεφ. Ζ΄ έως ΙΔ΄ του σχεδίου νόμου) η Σύγκλητος του ΑΠΘ κάνει ιδιαίτερη αναφορά στις διατάξεις που αφορούν τα διεπιστημονικά προγράμματα σπουδών, τη δυνατότητα για κοινά και διπλά προγράμματα σπουδών, την εσωτερική κινητικότητα των προπτυχιακών φοιτητριών και φοιτητών (Εσωτερικό Erasmus) καθώς και την αυτονομία των Πανεπιστημίων στην ίδρυση νέων ή/και ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών, χωρίς τη γραφειοκρατική παρεμβολή του Υπουργείου.
Σημειώνει, ωστόσο, πως για την σωστή λειτουργία όλων των προτεινόμενων ρυθμίσεων «χρειάζεται σημαντική αύξηση ανθρώπινου δυναμικού (μέλη ΔΕΠ) και δημόσιας χρηματοδότησης».
Σε ό,τι αφορά τις διατάξεις για τα μέλη ΔΕΠ (κεφ. ΙΕ΄ έως ΚΓ΄) η Σύγκλητος του ΑΠΘ επιβεβαιώνει τη θέση της για την επαναφορά της βαθμίδας του μόνιμου επίκουρου καθηγητή, με κρίση στη βάση προσόντων που χαρακτηρίζουν ακαδημαϊκή εξέλιξη και επισημαίνει τη «θετική κατεύθυνση της ταχείας ολοκλήρωσης των εξελίξεων, με μείωση της γραφειοκρατίας σε κεντρικό επίπεδο καθώς και τις θετικές διατάξεις αναφορικά με τις μετακινήσεις των μελών ΔΕΠ».
Σχετικά με τις διατάξεις που αφορούν τους Οργανισμούς των ΑΕΙ (κεφ. ΚΔ΄ έως ΚΣΤ) η Σύγκλητος του ΑΠΘ χαρακτηρίζει «αδήριτη» την ανάγκη για επικαιροποίηση των Οργανισμών των Ιδρυμάτων, ενώ προτείνει στο ΥΠΑΙΘ να υπάρξει αμέσως μετά την ψήφιση του νόμου, το σχέδιο ενός πρότυπου οργανισμού.
Αναφορικά με τις διατάξεις για τους ΕΛΚΕ (κεφ. ΚΖ) η Σύγκλητος του ΑΠΘ κρίνει ως απόλυτα θετική τη μείωση της γραφειοκρατίας, την απλούστευση των διαδικασιών προμήθειας ειδών και υπηρεσιών και τις ρυθμίσεις που ενισχύουν την ερευνητική προσπάθεια των μελών ΔΕΠ και των ερευνητών.
Για τις διατάξεις που αφορούν τις Εταιρείες Αξιοποίησης και Διαχείρισης Περιουσίας των ΑΕΙ, η Σύγκλητος του ΑΠΘ σημειώνει ότι «είναι θετικό ότι έγιναν δεκτές οι θέσεις της ομάδας εργασίας για τις ΕΑΔΠ των Πανεπιστημίων και συγκεκριμένα με τη μη υπαγωγή τους στους φορείς γενικής κυβέρνησης».
Τέλος, αναφορικά με τον πυλώνα του νομοσχεδίου που αφορά την Οργάνωση και λειτουργία των ΑΕΙ, όργανα διοίκησης, ακαδημαϊκή οργάνωση και λοιπές διατάξεις (κεφ. Α΄ έως ΣΤ΄) η Σύγκλητος του ΑΠΘ επισημαίνει στην απόφασή της πως «σκοπός του όποιου τρόπου διοίκησης πρέπει να είναι η δημοκρατική αντιπροσώπευση, η συλλογικότητα και η συνεργασία».
Όπως διευκρινίζεται στην απόφαση του συλλογικού οργάνου, κατά τη συζήτηση που έγινε καταγράφηκαν προτάσεις και προσεγγίσεις, αναφορικά με τον τρόπο εκλογής του Πρύτανη και τις αρμοδιότητες του Συμβουλίου διοίκησης, και οι οποίες θα αποσταλούν ως έχουν στο ΥΠΑΙΘ.
«Ιδιαίτερα επισημαίνεται η άποψη της Συγκλήτου για απευθείας εκλογή εκτός του Προέδρου και του Κοσμήτορα με τη συμμετοχή στην εκλογή αυτών και των μελών ΕΔΙΠ, ΕΕΠ,ΕΤΕΠ. Επιπρόσθετα, οι Αντιπρυτάνεις προτείνεται να συμμετέχουν ως μέλη της Συγκλήτου και όχι απλά συμμετέχοντες. Το ΑΠΘ έχει τραυματική εμπειρία από προηγούμενη εφαρμογή Συμβουλίου Ιδρύματος, όταν η δυαρχία αποτέλεσε τροχοπέδη στην εξέλιξή του», σημειώνεται στην απόφαση.
Στο Υπουργείο Παιδείας θα αποσταλούν όλες οι επιμέρους παρατηρήσεις, οι προτεινόμενες τεχνικές μεταβολές και οι θέσεις των μελών του ΑΠΘ, όπως αυτές διατυπώθηκαν.