Ο φόβος του πετρελαϊκού σοκ
-Διαβάζαμε και ακούγαμε ότι η παγκόσμια οικονομία δεν έχει, πλέον, να φοβάται από τις έντονες διακυμάνσεις του πετρελαίου κι ότι το πετρελαϊκό σοκ των αρχών της δεκαετίας του 1970 ανήκει ανεπιστρεπτί στο παρελθόν. Αυτά που βιώνουμε απέχουν πολύ από αυτήν τη μάλλον ειδυλλιακή θεώρηση των πραγμάτων. Η τιμή του μαύρου χρυσού «τρέχει» με ρυθμούς 22% τον τελευταίο μήνα, όντας αυξημένη κατά 85% σε σχέση με πέρσι κι όλοι τρέμουν για το τι θα συμβεί αν μπει απαγορευτικό στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου στην Ευρώπη. Τα πράγματα είναι απλά. Οι αντλίες καυσίμων έχουν πάρει «φωτιά», οι μεταφορές εμπορευμάτων και ανθρώπων γίνονται πολύ ακριβότερες, οι μετακινήσεις για εργασία και αναψυχή είναι εξαιρετικά δαπανηρές κι όλα αυτά καταλήγουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο στο πορτοφόλι των νοικοκυριών. Συμπέρασμα, ο φόβος του πετρελαίου ζει και βασιλεύει…
Η ενεργειακή γύμνια της Ευρώπης
-Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα για την Ευρώπη. Από τη μια, η εξάρτηση από το ρωσικό αέριο και η χρηματοδότηση- επί της ουσίας- του πολέμου στην Ουκρανία με χρήμα των Ευρωπαίων φορολογούμενων. Από την άλλη, η στροφή στο αμερικανικό LNG και η εξάρτηση- έστω βραχυπρόθεσμα- από τις ΗΠΑ και μάλιστα όπως φαίνεται με υψηλότερο αντίτιμο, έτσι ώστε να σταματήσει η «αιμοδοσία» στο Κρεμλίνο. Θα αναζητηθούν, άραγε, οι ευθύνες για τα εγκλήματα που διαπράχθηκαν την τελευταία 20ετία σε κεντρικό επίπεδο, όταν η Ευρώπη έμεινε «γυμνή» ενεργειακά σε σχέση με τις ανάγκες της;
!Για να έχουμε ιδέα γιατί μιλάμε, από τις αρχές του μήνα μέχρι σήμερα, η μέση χονδρική τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος είναι αυξημένη κατά σχεδόν 32% σε σύγκριση με το Φεβρουάριο κι αυτή η εικόνα πιστέψτε μας είναι λίγο ως πολύ ίδια σε όλη την Ευρώπη. Παρά ταύτα, οι αποφάσεις για το πώς πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, οι κανόνες της αγοράς, πάνε δύο ολόκληρους μήνες πίσω, όταν πολύ πιθανά θα έχει «σκάσει» και η κρίση της επάρκειας των τροφίμων…
Τα ψιλά γράμματα της νέας σύμβασης της Ολυμπίας Οδού…
-Αιγυπτιολόγοι δεν είμαστε και συνεπώς δυσκολευόμαστε να βγάλουμε άκρη με την αναμορφωμένη σύμβαση της Ολυμπίας Οδού στο πλαίσιο της συμφωνίας για επανένταξη του τμήματος Πάτρα – Πύργος. Οι αλλαγές στη σύμβαση εντάχθηκαν σε σχέδιο νόμου με ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας που ψηφίστηκε παραμονές των Χριστουγέννων. Από μια πρώτη ματιά καταλαβαίνουμε πως εκτός από το Πάτρα – Πύργος επιστρέφει στη σύμβαση παραχώρησης και το τμήμα Πύργος – Αλφειός μήκους 13 χιλιομέτρων, αλλά και το Αλφειός – Καλό Νερό – Τσακώνα, μήκους 76,2 χιλιομέτρων. Αλλά για να ενεργοποιηθεί η κατασκευή αυτών των τμημάτων απαιτούνται συγκεκριμένα βήματα. «Ανά πάσα στιγμή ο Παραχωρησιούχος μπορεί να υποβάλει αυθόρμητο Αίτημα Κατασκευών» για τα συγκεκριμένα τμήματα. Στην αναμορφωμένη σύμβαση προβλέπεται πως η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου για το τμήμα Πάτρα – Πύργος, ύψους 216,7 εκατ., θα καταβληθεί σε εννέα δόσεις ανάλογα με την πορεία υλοποίησης. Η πρώτη δόση καταβάλλεται με την έναρξη εφαρμογής της αναμορφωμένης σύμβασης και είναι ύψους 31,2 εκατ. ευρώ. Οι επόμενες οκτώ καταβάλλονται σταδιακά, από τη στιγμή που έχει ολοκληρωθεί το 10% του έργου μέχρι την πλήρη ολοκλήρωση. Οι πέντε δόσεις είναι ύψους 27,56 εκατ. ευρώ, η έκτη 23,8 εκατ., η έβδομη 15,86 εκατ. και η τελευταία 7,9 εκατ. ευρώ
…και το βουνό των νέων συμβάσεων παραχώρησης
-Μέσα στην προσεχή διετία θα έρθουν προς έγκριση στη Βουλή πλήθος συμβάσεων παραχώρησης και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Δύο θα είναι οι σημαντικότερες, η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects και η νέα σύμβαση της Αττικής Οδού για την οποία αναμένεται να δοθεί σκληρή μάχη. Εξίσου μεγάλες είναι όμως και πολλές συμβάσεις για οδικά ΣΔΙΤ όπως για την περιφερειακή Θεσσαλονίκης, το τμήμα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη και το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ)
Τα πρόστιμα στα σούπερ μάρκετ και το παράδειγμα της φέτας
-Ωριμάζει σε κυβερνητικό επίπεδο η ιδέα της επίσημης δημοσιοποίησης (το powergame.gr είχε το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ για το μεγαλύτερο ιστορικά πρόστιμο των 647 χιλιάδων ευρώ) των επωνυμιών των σούπερ μάρκετ και γενικότερα των εμπορικών επιχειρήσεων που (θα) παραβιάζουν τη νομοθεσία περί αισχροκέρδειας. Μια πρόταση που έχει πέσει στο τραπέζι είναι να υιοθετηθεί το μοντέλο της ρύθμισης που θεσμοθέτησε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης επί υπουργίας Μάκη Βορίδη και έτσι πλέον δημοσιοποιούνται οι επωνυμίες των παραβατών της νομοθεσίας περί ΠΟΠ στη φέτα, το ελαιόλαδο και άλλα τρόφιμα. Τότε, η αγορά δια των θεσμικών της φορέων είχε επίσημα ταχθεί υπέρ της δημοσιοποίησης προκειμένου να μην «καίγονται τα χλωρά μαζί με τα ξερά ». Τώρα;
Στρίβειν δια του ενδεικτικά
-Ο διαγωνισμός της ελεγκτικής εταιρείας ΕΥ, Επιχειρηματίας της Χρονιάς, θεωρείται από τους πλέον σοβαρούς καθώς δεν έχει καμία σχέση με αυτούς της βιομηχανίας βραβεύσεων. Έχει και δύο όμως πολύ «άτυχες» στιγμές» που δεν αρμόζουν σε διαδικασία που έχει από πίσω της μία από τις Big Four και έναν διαγωνισμό που ισχυρίζεται ότι κάνει φύλλο και φτερό τους υποψήφιους. Στον πρώτο διαγωνισμό που πραγματοποίησε βράβευσε τον Λαυρέντη Λαυρεντιάδη και δύο χρόνια πριν ξεσπάσει το σκάνδαλο Folli Follie τον Γιώργο Κουτσολιούτσο. Στο έντυπο που μοιράστηκε στην εκδήλωση της EY τα ονόματα τους απουσιάζουν από τις λίστες με τους νικητές προηγούμενων ετών καθώς επιλέχθηκε αντί της πλήρης λίστας το «ενδεικτικά» . Ακόμη και στο site της EY αν κάποιος ψάξει για τα ονόματα Κουτσολιούτσος ή Λαυρεντιάδης το αποτέλεσμα στις αναζητήσεις δεν αναφέρουν τίποτα, σαν να μην έγιναν ποτέ οι εκδηλώσεις βραβεύσεων τους.
Πλαφόν στα Swatch
-Μπορεί τα μάτια όλων να έχουν πέσει πάνω στα πλαφόν που έχουν μπει σε σπορέλαια, άλευρα και άλλα είδη πρώτης ανάγκης όμως στην κοινωνία δύο ταχυτήτων που ζούμε ελλείψεις εμφανίστηκαν και στην νέα συλλογή ρολογιών Bioceramic MoonSwatch που κάνουν 250 ευρώ. Την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας οι ουρές στα καταστήματα ρολογιών θύμιζαν Ανατολική Γερμανία και οι καταστηματάρχες έδειχναν τα δείγματα μιας και είχαν ξεπουλήσει σε χρόνο ρεκόρ. Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας θα υπάρξουν νέες προμήθειες τις επόμενες ημέρες καθώς δεν πρόκειται για νέα έκδοση όμως θα υπάρξει πλαφόν του ενός ρολογιού ανά άτομο μέχρι νεοτέρας.
Οι επενδυτές της Akazoo ζητούν αποζημιώσεις
-Κατά της βρετανικής ελεγκτικής εταιρείας Crowe U.K. LLP στρέφονται τώρα οι επενδυτές της Akazoo. Σε μια αγωγή περίπου 100 σελίδων που κατατέθηκε σε δικαστήριο των ΗΠΑ, οι επενδυτές της Akazoo, ζητούν από την Crowe αποζημίωση 40 εκατ. δολ. Στη αγωγή τους κατηγορούν τη βρετανική εταιρεία, ότι υλοποίησε πλημμελώς τον έλεγχο των λογιστικών βιβλίων της εταιρείας, λίγο πριν την εισαγωγή των μετοχών της στο χρηματιστήριο Nasdaq με αποτέλεσμα να παραπλανηθούν οι επενδυτές σχετικά με τα οικονομικά της μεγέθη. Υπενθυμίζεται ότι το 2019 η εταιρεία μπήκε στο Nasdaq μέσω απορρόφησης της από την εισηγμένη εταιρεία MMAC. H Akazoo όπως αποκαλύφθηκε ένα χρόνο μετά, είχε παραποιήσει τα βιβλία της, ανακοινώνοντας πλασματικές πωλήσεις και «φουσκώνοντας» τον ισολογισμό της. Η εταιρεία είχε έδρα στη Αγγλία, αλλά είχε Έλληνες ιδρυτές και ελληνικό management.
Κερδισμένη η Ελλάδα από τον εναέριο κλοιό στη Ρωσία
-Αυξημένη είναι η κίνηση στον εναέριο χώρο της Ελλάδας κατά περίπου 28% λόγω του εναέριου αποκλεισμού των πτήσεων σε Ρωσία και Λευκορωσία. Οι υπερπτήσεις πάνω από το ελληνικό εναέριο χώρο πύκνωσαν καθώς μεγάλος αριθμός αεροπλάνων -κυρίως από χώρες της Κεντρικής Ευρώπης- πετά νότια για ν’ αποφύγει τον εναέριο χώρο της Ουκρανίας και της Ρωσίας. Σύμφωνα με τo Eurocontrol στους κερδισμένους είναι και η Τουρκία (+10% υπερπτήσεις) αλλά όχι τόσο όσο θα ανέμενε κάποιος με δεδομένο ότι είναι από τις λίγες χώρες που δεν έκλεισε τον εναέριο χώρο στις πτήσεις προς/από Μόσχα και άλλα ρωσικά αεροδρόμια. Ζημία μεγάλη φυσικά υπέστη η Ουκρανία (-98% οι υπερπτήσεις), η Μολδαβία (-100%), η Πολωνία (-33%) και οι χώρες της Βαλτικής.