Ανατρέποντας τις βαριές απώλειες των εορτών, ειδικά στον χειμερινό τουρισμό και στο city break , η ελληνική κυβέρνηση ελπίζει ότι η φετινή τουριστική περίοδος όχι μόνο θα ξεκινήσει νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, αλλά θα καταγράψει ρεκόρ αφίξεων σε αερομεταφορά και κρουαζιέρα.
Ήδη, η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει για την 1η Μαρτίου, την ημερομηνία-ορόσημο για την έναρξη της φετινής σεζόν, σύμφωνα με τις δηλώσεις του υπουργού Τουρισμού, Βασίλη Κικίλια. Το ζητούμενο, ωστόσο, για τους Έλληνες επιχειρηματίες δεν είναι να υπάρξει ανοδική πορεία σε σύγκριση με το 2020 και το 2021, αλλά να επανέλθουν τα έσοδα του 2019.
Πόσο ουσιαστική θα είναι η φετινή επανεκκίνηση της τουριστικής αλυσίδας; Και τι πραγματικά μπορεί να αναμένει η ελληνική οικονομία από τη φετινή τουριστική σεζόν; «Με τα σημερινά δεδομένα, θεωρώ πως τα πρώτα σημάδια κινητικότητας θα τα δούμε τον Απρίλιο, κυρίως στις περιοχές της Νότιας Ελλάδας, δηλαδή στην Κρήτη και στα νησιά του Νότιου Αιγαίου, με γνώμονα ότι προσανατολιζόμαστε στο Καθολικό και Ορθόδοξο Πάσχα και στη συνέχεια στη θερινή περίοδο», λέει σε επικοινωνία με τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ).
«Από τον Μάιο και μετά θα δούμε ροές τουριστών στη Βόρεια Ελλάδα και σε περιοχές όπως το Πήλιο, η Πιερία, η Χαλκιδική, η Θάσος και οι Σποράδες», συμπληρώνει, στηρίζοντας την εκτίμησή του στο γεγονός ότι η τουριστική αγορά στις συγκεκριμένες περιοχές βασίζεται και στις πτήσεις τσάρτερ. Από την άλλη, παρατηρεί πως καμία βελτίωση δεν έχει υπάρξει στις συνθήκες διέλευσης στα χερσαία σύνορα, παρά τις συνεχείς επισημάνσεις τόσο της ΠΟΞ όσο και των Ενώσεων Ξενοδόχων των γύρω περιοχών. «Για την ώρα, βλέπουμε έναν Μάιο που κινείται ακόμη σε χαμηλά επίπεδα για την εποχή, σε σύγκριση πάντα με το 2019», αναφέρει, εξηγώντας ότι ο Μάιος ανήκει στη χαμηλή περίοδο (low season) και οι πληρότητες θα έπρεπε να αγγίζουν το 70% με 80%. Ακόμα και η Μύκονος δεν έχει φτάσει για την ώρα ούτε το 50% της ζήτησης που κατέγραφε τέτοια εποχή προ πανδημίας COVID-19. Το ερώτημα, ωστόσο, που καίει -έστω κι αν ακόμη είναι νωρίς- είναι τι είδους στοιχεία συγκεντρώνονται μέχρι στιγμής όσον αφορά τις κρατήσεις για το βασικό τετράμηνο του 2022, δηλαδή από τον Ιούνιο έως τον Σεπτέμβριο.
«Βλέπουμε να έχουμε μια ροή κρατήσεων κυρίως από τη βρετανική αγορά και ύστερα από τη Γερμανία», αναφέρει ο πρόεδρος της ΠΟΞ, ενώ καμιά αισιοδοξία δεν εκφράζει όσον αφορά τη ρωσική αγορά.
Ο Γρ. Τάσιος, βάσει των στοιχείων που συγκεντρώνει έως τώρα, βλέπει σίγουρους παίκτες του φετινού ελληνικού καλοκαιριού τα Βαλκάνια, την Ιταλία, τη Γαλλία, το Ισραήλ και τις ΗΠΑ, από όπου αναμένονται προγραμματισμένες πτήσεις μετά τον Απρίλιο. Ποιες, όμως, επιχειρήσεις αφορούν αυτές οι κρατήσεις; Είναι πραγματικές ή προκρατήσεις και συμβόλαια «allotment»;
«Αυτές οι κρατήσεις αφορούν κυρίως τα ξενοδοχεία 5 αστέρων και πάντα το μοντέλο διακοπών ήλιος – θάλασσα», απαντά, κάτι που επιβεβαιώνει και ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Αλέξανδρος Βασιλικός, ο οποίος, με αφορμή την τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), λέει πως το 36% των Ελλήνων ξενοδόχων έχει ήδη υπογράψει συµβόλαιο (commitment) για το 2022, µε το 25% να ξεκινά τη σεζόν µε αυξηµένες τιµές διαµονής.
Επιπλέον, σύµφωνα µε τα στοιχεία του ΞΕΕ, τα πεντάστερα ξενοδοχεία µαζί µε την κατηγορία των grand resorts αναµένεται να καταγράψουν την πιο ταχεία ανάκαµψη για το 2022, εφόσον το 2021 κατέγραψαν ελάχιστες απώλειες εσόδων σε σύγκριση µε το 2019, αλλά και τις υπόλοιπες κατηγορίες ξενοδοχειακών µονάδων. «Θεωρώ πως προς το τέλος του Μαρτίου θα είναι πιο ξεκάθαρη η εικόνα σχετικά µε τις κρατήσεις του καλοκαιριού και, αν µετριαστεί η πανδηµία, θα έχουµε πιο ασφαλή δεδοµένα», καταλήγει ο Γ. Τάσιος.
Θυµίζουµε εδώ πως τα συµβόλαια «allotment» δεν αντικατοπτρίζουν την πραγµατική ζήτηση, ούτε τα συµβόλαια των µεγάλων tour operators (π.χ. TUI), µιας και αφορούν αποκλειστικά συνεργασίες µε µεγάλους ξενοδοχειακούς οµίλους µε τους οποίους διατηρούν µόνιµη συνεργασία.
Ανάκαμψη υπό όρους
Ο πρόεδρος της ΠΟΞ δεν αποκλείει κάποια µεγάλη ανατροπή κατά τους µήνες Ιούλιο και Αύγουστο, ωστόσο επισηµαίνει πως οι ξενοδόχοι είναι αντιµέτωποι µε τη νέα κρίση της ενέργειας και των ανατιµήσεων σε βασικά αγαθά.
Όπως λέει, αν δεν εισακουστούν τα αιτήµα τα των ξενοδόχων και δεν ληφθούν εγκαίρως στοχευµένα και όχι οριζόντια µέτρα για τη στήριξη του κλάδου, φοβάται πως «θα ξαναζήσουµε µνηµονιακά τουριστικά χρόνια». Ως άµεση λύση προτείνει την αλλαγή της τιµολογιακής πολιτικής στα συµβόλαια µε τους tour operators προς το συµφέρον του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και της διατήρησης θέσεων εργασίας και υπογραµµίζει το κόστος λειτουργίας, που έχει εκτιναχθεί. Στην ίδια γραµµή τάσσεται και το ΞΕΕ, αφήνοντας µια χαραµάδα αισιοδοξίας, καθώς το 61% των ξενοδόχων θεωρεί πως από την άνοιξη θα αρχίσει να σηµειώνεται σηµαντική βελτίωση, ενώ δεν αποκλείεται, την τελευταία στιγµή, να πλησιάσει ο κλάδος πολύ κοντά στα επίπεδα του 2019. Τα πλέον ελπιδοφόρα µηνύµατα, όµως, καταφτάνουν από την πλευρά της κυβέρνησης.
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στην τελευταία τηλεδιάσκεψη που είχε στις 19 Ιανουαρίου µε τον Fritz Joussen, CEO του Οµίλου «TUI», εκτίµησε ότι η φετινή τουριστική σεζόν θα είναι πολύ καλή, και µάλιστα από την έναρξή της, µε τον Joussen να υπόσχεται τον διπλάσιο αριθµό αφίξεων για τους ταξιδιώτες µέσω της TUI σε σύγκριση µε το 2021. ∆ήλωσε, µάλιστα, πως θα ξεπεραστούν ακόµα και τα επίπεδα του 2019, µε τον σχεδιασµό για το τρέχον έτος να αγγίζει τα 3 εκατοµµύρια πελάτες της TUI στη χώρα µας.
Τα χαµόγελα υπερτερούν και στο υπουργείο Τουρισµού, το οποίο βλέπει υπερπολλαπλάσια έσοδα για το 2022.
Start για κρουαζιέρα
Με «καλές θάλασσες» επισφραγίστηκε το άνοιγµα της αγοράς κρουαζιέρας, µε το πρώτο κρουαζιερόπλοιο για το 2022 να βρίσκεται από τις 5 Φεβρουαρίου στο λιµάνι της Θεσσαλονίκης. Το πολυτελές πλοίο «Viking Sky» µετέφερε πάνω από 300 επιβάτες, κυρίως από τις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία.
Όπως αναφέρει η Ενωση Λιµένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), το 55% των αφίξεων κρουαζιέρας του 2022 θα είναι αφίξεις «homeporting», αναδεικνύοντας το λιµάνι της Θεσσαλονίκης σε ένα διεθνές λιµάνι επιλογής για έναρξη και τερµατισµό κρουαζιέρας, µε δυνατότητα επιβίβασης ή/και αποβίβασης επιβατών.
55 επιβεβαιωμένες αφίξεις κρουαζιέρας
Ήδη, προβλέπονται σχεδόν τα τριπλάσια δροµολόγια κρουαζιέρας από το λιµάνι της Θεσσαλονίκης, έχοντας 55 επιβεβαιωµένες αφίξεις κρουαζιέρας, από 11 διαφορετικές εταιρείες και 15 κρουαζιερόπλοια, κάτι που θα φέρει τόνωση και στον city break τουρισµό.
Ο Β. Κικίλιας κάνει λόγο για άνοδο στον «high end» τουρισµό της κρουαζιέρας, µε ταξιδιώτες που θα αφήσουν υψηλά έσοδα στη χώρα µας και µε έντονη κινητικότητα στα λιµάνια Θεσσαλονίκης, Πειραιά, Κρήτης, Κέρκυρας, Σαντορίνης και Μυκόνου.