Κάνει πίσω το υπουργείο Εθνικής Άμυνας στο θέμα της εξυγίανσης των Nαυπηγείων Ελευσίνας. Σε συνάντηση που υπήρξε χθες στο υπουργείο, μεταξύ των εκπροσώπων των εταιρειών Onex – Fincantieri, παρουσία του Γ.Γ. του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας Αντώνη Οικονόμου, οι εκπρόσωποι του υπουργείου δήλωσαν αναρμόδιοι να συζητήσουν το σχέδιο εξυγίανσης των Nαυπηγείων Ελευσίνας.
Προέτρεψαν μάλιστα τους εκπροσώπους των δύο επιχειρήσεων, Onex και Fincatieri να αποταθούν στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), με στόχο να συζητήσουν το θέμα των χρεών της εταιρείας προς το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) και το ελληνικό Δημόσιο εν γένει.
Είναι η πρώτη φορά που τίθεται θέμα χρεών του ναυπηγείου με την εμπλοκή της ΑΑΔΕ, καίτοι το ναυπηγείο οφείλει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, σε φορείς του Δημοσίου όπως είναι το Πολεμικό Ναυτικό, η Εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία κ.λπ. Επίσης οφείλει σε τράπεζες, εργαζόμενους κ.ά.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται μόλις πέντε ημέρες πριν ο αρμόδιος υπουργός Νίκος Παναγιωτόπουλος λάβει τελική θέση για το θέμα των Ναυπηγείων Ελευσίνας και το σχέδιο εξυγίανσης που έχει κατατεθεί. Ο τελευταίος είχε υποσχεθεί στις 18 Ιανουαρίου 2022, που συναντήθηκε με εκπροσώπους των εργαζόμενων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας ότι θα δώσει την τελική του απάντηση μέχρι 15 Φεβρουαρίου 2022.
Η παραπάνω δήλωση του υπουργού Εθνικής Άμυνας έγινε παρουσία εκπροσώπων των κομμάτων, ενώ ήταν η δεύτερη υπόσχεση που δόθηκε από τον ίδιο στους εργαζόμενους των ναυπηγείων, μέσα στους τελευταίους μήνες. Η πρώτη φορά που δεσμεύτηκε ο υπ. Άμυνας για την επίλυση του ζητήματος ήταν λίγο πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων, λίγες ώρες πριν οι εταιρείες Onex – Fincantieri καταθέσουν το σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας. Το σχέδιο αυτό προβλέπει, εκτός από τον εκσυγχρονισμό των ναυπηγείων, την ανάληψη μέρους τους χρέους, που σήμερα ξεπερνά τα 450 εκατ. ευρώ.
Εκπρόσωποι των εργαζομένων χθες εμφανίσθηκαν απογοητευμένοι με τη στάση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ. Παράλληλα, σημείωναν ότι η παραπομπή των θέματος στην ΑΑΔΕ αποτελεί παρελκυστική τακτική δεδομένου ότι η εταιρεία, αφενός μεν διαθέτει φορολογική ενημερότητα -έστω και μέσω ρυθμίσεων της κυβέρνησης στη Βουλή- αφετέρου δε, δεν υπάρχουν βεβαιωμένες οφειλές στην ΑΑΔΕ.
Στο μεταξύ, χθες οι εταιρείες Onex – Fincantieri προχώρησαν σε συνέντευξη Τύπου με στόχο να γνωστοποιήσουν τη παροχή εγγύησης της ιταλικής δημοκρατίας στην χρηματοδότηση του σχεδίου της Fincantieri, σχετικά με την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Η εγγύηση, όπως ανέφεραν χθες στελέχη των δύο εταιρειών, αφορά τόσο στη χρηματοδότηση του εκσυγχρονισμού του ναυπηγείο, όσο και στη χρηματοδότηση της ναυπήγησης των κορβετών στο εν λόγω ναυπηγείο. Με άλλα λόγια η ιταλική κυβέρνηση θα εγγυηθεί τη χρηματοδότηση του εκσυγχρονισμού του ναυπηγείου ύψους 200 εκατ. ευρώ, αλλά και την κατασκευή των ελληνικών φρεγατών ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι οι δύο εταιρείες μαζί, έχουν προτείνει σχέδιο εξυγίανσης το οποίο προβλέπει την ανάληψη χρέους από την πλευρά των ναυπηγείων ύψους 220 εκατ. ευρώ και τη δημιουργία επενδύσεων εκσυγχρονισμού των ναυπηγείων ύψους 200 εκατ. ευρώ στην επόμενη δεκαετία. Παράλληλα, έχουν προτείνει σχέδιο ναυπήγησης μέχρι τεσσάρων κορβετών αξίας περίπου 1,6 δισ. ευρώ και παράλληλα των εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ αξίας 0,4 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο πωλήσεων της Fincantieri Achille Fulfaro, η ιταλική εταιρεία είναι έτοιμη να επενδύσει στην χώρα γιατί θέλει να κάνει την Ελλάδα τοπικό κόμβο, και να γίνουν στρατηγικές επενδύσεις. «Δεν θέλουμε να πάμε δουλειές στην Ιταλία. Δεν θέλουμε να πάρουμε δουλειές από εδώ. Αντίθετα θέλουμε να επενδύσουμε και ο κόμβος που θα δημιουργήσουμε θα είναι σημαντικός για τη χώρα και την ευρύτερη περιοχή», είπε χαρακτηριστικά ο αντιπρόεδρος της Fincantieri.
Τα στελέχη της ιταλικής εταιρείας επεσήμαναν ότι στόχος των επενδυτών είναι, εκτός από τις κορβέτες να παράξουν στα ναυπηγεία της Ελευσίνας και άλλα σκάφη για λογαριασμό της ιταλικής εταιρείας, που δεν αφορούν τις εγχώριες αμυντικές δραστηριότητες. Εν γένει το στέλεχος της εταιρείας, επεσήμανε ότι η Fincantieri βλέπει τα ναυπηγεία της Ελευσίνας, ως το αντίστοιχο των ναυπηγείων της Μαρινέτ στο Γουισκόνσιν των ΗΠΑ, στα οποία κατασκευάζονται τόσο σκάφη του αμερικανικού ΠΝ, αλλά και άλλων χωρών.
Από την άλλη πλευρά ο επικεφαλής της Onex Πάνος Ξενόκωστας, επικαλέστηκε την πορεία του Ναυπηγείου Νεωρίου της Σύρου, προκειμένου να δείξει τη στόχευση που υπάρχει για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Πρόσθεσε ακόμη ότι τα ναυπηγεία της Σύρου εκτέλεσαν μεταξύ άλλων το έργο επισκευής δεξαμενών του Πολεμικού Ναυτικού ύψους 14 εκατ. ευρώ, ένα έργο που υλοποιήθηκε σε τέσσερις μήνες, αντί 18 μήνες που απαιτήθηκαν στο παρελθόν. Μάλιστα η επισκευή στη Σύρο έγινε με κόστος 16% χαμηλότερο απ’ ότι στο παρελθόν.
Ο πρόεδρος της Onex σημείωσε ακόμη ότι κάθε χρόνο 100 πλοία επισκευάζονται ή/και συντηρούνται στο Νεώριο , με τα ετήσια έσοδα του ναυπηγείου να ξεπερνούν τα 120 εκατ. ευρώ. Μόνον η μισθοδοσία του προσωπικού ξεπερνά τα 15 εκατ. ευρώ ετησίως.
Πηγη: powergame.gr