Μέσα στις επόµενες εβδοµάδες και πριν από το τέλος Μαρτίου αναµένεται να δηµοπρατηθούν από το υπουργείο Υποδοµών τέσσερα µεγάλα οδικά έργα, προϋπολογισµού άνω του 1 δισ. ευρώ, ενώ στις αρχές Ιανουαρίου, αν δεν ζητηθεί παράταση από τους υποψηφίους, αναµένεται η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα έξι νέα σιδηροδροµικά έργα, συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για µερικά από τα µεγάλα έργα που αναµένεται είτε να δηµοπρατηθούν είτε να έχουν αναδόχους µέσα στους επόµενους µήνες.
Πλήθος έργων στον κατάλογο
Στον κατάλογο περιλαµβάνεται και πλήθος έργων µε Σύµπραξη ∆ηµοσίου και Ιδιωτικού Τοµέα (Σ∆ΙΤ), που είτε θα προκηρυχθούν εντός του νέου έτους είτε θα ξεκινήσουν.
Ενα από τα έργα Σ∆ΙΤ που αναµένεται να ξεκινήσει είναι η κατασκευή των 13 κτιρίων για τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας, συνολικού ύψους 130 εκατ. ευρώ, το οποίο διεκδικούν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος – ΑΤΕΣΕ και Intrakat.
Σχεδόν τα ίδια σχήµατα διεκδικούν και πλήθος άλλων κτιριακών έργων µε Σ∆ΙΤ, όπως τις φοιτητικές κατοικίες των πανεπιστηµίων Κρήτης, Θεσσαλίας και Θράκης, συνολικού ύψους κοντά στο 1 δισ. ευρώ, που πιθανώς θα έχουν αναδόχους εντός του 2022.
Αναδόχους µέσα στο 2022 ή στις αρχές του 2023 θα έχουν και οι τρεις διαγωνισµοί για την αναβάθµιση και την κατασκευή δικαστικών µεγάρων ανά την Ελλάδα (συνολικού ύψους κοντά στα 350 εκατ. ευρώ).
Πώς θα γίνει η αρχή
Η αρχή, πάντως, θα γίνει µε τέσσερα οδικά έργα, και συγκεκριµένα µε την επέκταση της Λεωφόρου Κύµης µέχρι την εθνική οδό (προϋπολογισµού 300 εκατ. ευρώ), το ανατολικό τµήµα (Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος) του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), µε προϋπολογισµό 200 εκατ., τον οδικό άξονα Μπράλου – Αµφισσας, προϋπολογισµού 200 εκατ. ευρώ, και την παράκαµψη Χαλκίδας και Ψαχνών, µε προϋπολογισµό 150 εκατ. ευρώ.
Μέσα στη νέα χρονιά θα έχουν αναδόχους και τρία οδικά έργα µε Σ∆ΙΤ, αν δεν υπάρξουν σοβαρά «παρατράγουδα» µε προσφυγές. Πρόκειται για το τµήµα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ, τον άξονα Καλαµάτα – Πύλος – Μεθώνη και την περιφερειακή Θεσσαλονίκης (µε το Flyover).
Ο συνολικός προϋπολογισµός των τριών έργων φτάνει το 1 δισ. ευρώ.
Τα 3,2 δισ. ευρώ
Ο υπουργός Υποδοµών, Κώστας Καραµανλής, επανέλαβε πρόσφατα πως το πρόγραµµα υποδοµών που προωθεί η κυβέρνηση φτάνει τα 13 δισ. ευρώ και µέχρι σήµερα έχουν συµβασιοποιηθεί τα 3,2 δισ. ευρώ. Μέχρι το τέλος της νέας χρονιάς αναµένεται να έχει υπογραφεί και η σύµβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects, που επικράτησε στον διαγωνισµό του ΤΑΙΠΕ∆.
Η σύµβαση παραχώρησης συνοδεύεται από σηµαντικά έργα αναβάθµισης κάθετων οδικών αξόνων, καθώς και βαριάς συντήρησης του κυρίως άξονα.
Ο υφυπουργός Υποδοµών, Γιώργος Καραγιάννης, δήλωσε πριν από λίγες ηµέρες πως εντός του 2022 το υπουργείο θα έχει στον αέρα 20 διαγωνισµούς για έργα Σ∆ΙΤ, µε προϋπολογισµό άνω των 4,5 δισ. ευρώ. Μεταξύ των νέων διαγωνισµών περιλαµβάνονται και αναγκαία αντιπληµµυρικά έργα ή έργα ύδρευσης, όπως στον Ενιπέα Φαρσάλων, στον Ταυρωνίτη στην Κρήτη, η ύδρευση της Κέρκυρας κ.ά.
Αττική Όδος
Στις αρχές του 2022 αναµένεται να οριστικοποιηθούν οι αποφάσεις για τη νέα σύµβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού και για το µοντέλο µε το οποίο θα προχωρήσουν τα νέα έργα προκειµένου να αντιµετωπιστεί το καθηµερινό κυκλοφοριακό χάος στο Λεκανοπέδιο.
Η σηµερινή σύµβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού λήγει τον Οκτώβριο του 2024, µε την ηγεσία του υπουργείου Υποδοµών να εξετάζει τρία-τέσσερα διαφορετικά σενάρια. Μεταξύ αυτών εξετάζεται η ένταξη των επεκτάσεων, όπως προς Ραφήνα και Λαύριο, καθώς και η ∆υτική Περιφερειακή Υµηττού προς τη Λεωφόρο Βουλιαγµένης σε µια νέα σύµβαση ή η υλοποίηση µέσω τριών ξεχωριστών Σ∆ΙΤ.
Γραμμή 2 του μετρό
Μέσα στο 2022 δηµοπρατείται και η επέκταση της γραµµής 2 του µετρό Αθήνας προς Ιλιον, µε τρεις νέους σταθµούς, συνολικό µήκος 4 χιλιόµετρα και προϋπολογισµό 350 εκατ. ευρώ. Εχουν ήδη ολοκληρωθεί οι προκαταρκτικές εργασίες και διερευνήσεις και συντάσσεται η προµελέτη ώστε να βγει στον αέρα ο διαγωνισµός εντός του νέου έτους.
Προβλέπεται πως µε την επέκταση θα εξυπηρετούνται καθηµερινά 51.000 επιβάτες. Αυτή την περίοδο η Αττικό Μετρό σχεδιάζει και την περαιτέρω επέκταση της γραµµής 2 µε τρεις πρόσθετους σταθµούς για την εξυπηρέτηση των περιοχών Καµατερού, Νέων Λιοσίων – Ζεφυρίου και Αχαρνών.
Σύντοµα πρόκειται να ξεκινήσει η τοπογραφική αποτύπωση σε αυτές τις νέες περιοχές. Εντός του έτους αναµένεται να ολοκληρωθεί και ο διαγωνισµός για το νέο µεγάλο κτίριο του Ιδρύµατος Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδηµίας Αθηνών (ΙΙΒΕΑΑ), προϋπολογισµού 72 εκατ. ευρώ.
Η διαδικασία βρίσκεται στο τελικό στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου µε τέσσερις υποψηφίους, τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ και Intrakat.
Διεθνές ενδιαφέρον
Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης αναµένεται επίσης να προχωρήσει µέσα στη φετινή χρονιά και κάποιους από τους πρώτους διαγωνισµούς για φράγµατα και έργα άρδευσης ανά την Ελλάδα που έχουν ενταχθεί στο Ταµείο Ανάκαµψης. Πρόκειται για περισσότερα από 20 έργα που προωθούνται µε Σ∆ΙΤ και έχουν ήδη προσελκύσει σοβαρό διεθνές ενδιαφέρον.
Οι ισχυροί κατασκευαστικοί όµιλοι περιµένουν πως µέσα στο 2022 θα ανατεθούν ή θα δηµοπρατηθούν τα πρώτα σηµαντικά έργα στο Ελληνικό.
Ηδη έχει ανακοινωθεί πως τέσσερις κοινοπραξίες διεκδικούν το πρώτο στάδιο των έργων υποδοµής, που περιλαµβάνει και την υπογειοποίηση τµήµατος της Λεωφόρου Ποσειδώνος. Ισχυρά σχήµατα έχουν ήδη λάβει θέση για τον διαγωνισµό κατασκευής του πύργου κατοικιών «Marina Tower», κόστους άνω των 250 εκατ. ευρώ.
Πηγή: parapolitika.gr