Πέρυσι είχαν να αντιμετωπίσουν την πανδημία, την καραντίνα, τα μέτρα αποστασιοποίησης και τη λειτουργία τους με το υβριδικό σύστημα του click away και των ηλεκτρονικών παραγγελιών.
Τα φετινά Χριστούγεννα, οι έμποροι, έχουν να αντιμετωπίσουν, εκτός από την πανδημία και τον περιορισμό του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών λόγω της εκτόξευσης των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας και των αυξήσεων των τιμών σε είδη πρώτης ανάγκης.
«Πρόκειται για άνιση μάχη»
«Πρόκειται για άνιση μάχη», λέει γνωστός λιανέμπορος στο powergame.gr, που εύχεται να καταφέρει να ξεστοκάρει όσα εμπορεύματα έχουν μείνει στις αποθήκες του την τελευταία διετία. Όμως δεν βλέπει ότι θα καταφέρει να πιάσει τους τζίρους εκείνους που θα του επιτρέψουν να ρεφάρει μέρος των χαμένων πωλήσεων της φετινής χρονιάς. Οι ελπίδες του για ένα καλό finish εξανεμίστηκαν, όπως λέει, κατά τη διάρκεια της Black Friday όπου η κίνηση ήταν υποτονική και οι καταναλωτές διστακτικοί.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας (ΕΣΑ), που όπως λέει οι προσδοκίες της αγοράς είναι περιορισμένες σε συνέχεια της αποδυνάμωσης της ζήτησης, ήδη από τον Οκτώβριο, όταν άρχισε η συζήτηση περί ακρίβειας. “Η αναταραχή δεν είναι παροδικό φαινόμενο μετά την αντίδραση της αγοράς τον Νοέμβριο, με την περίοδο των ενδιάμεσων εκπτώσεων και την κλιμάκωση των κρουσμάτων”, σημειώνει.
Τι προσθέτει ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ)
O Γιώργος Καρανίκας, πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), ανησυχεί για τη μείωση της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτή, ειδικά ενόψει των συνεχών ανατιμήσεων στην ηλεκτρική ενέργεια ενώ σημειώνει πως δεν υπάρχουν ανατιμήσεις στην αγορά ένδυσης – υπόδησης και το καλάθι της νοικοκυράς είναι αυτό που επιβαρύνεται, λόγω των αυξήσεων σε βασικά είδη διατροφής.
Το πρόβλημα δεν περιορίζεται μόνο στα μικρά και μεσαία εμπορικά καταστήματα. Ακόμη και η Jumbo που έχει καταφέρει να εμφανίσει αύξηση πωλήσεων τη φετινή χρονιά, παρά την γκρίνια του Απόστολου Βακκάκη, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τη φετινή εορταστική περίοδο. Μπορεί λοιπόν το ταμείο της Jumbo στην Ελλάδα τον Νοέμβριο να «φούσκωσε» κατά 14% σε σχέση με τον περσινό αντίστοιχο μήνα που η αγορά τελούσε σε καθεστώς καραντίνας και το e-shop της Jumbo σερνόταν, ωστόσο, η αύξηση του επιδημιολογικού φορτίου οδήγησε σε νέους περιορισμούς στο λιανεμπόριο, δημιουργώντας, σύμφωνα με τον Απόστολο Βακκάκη, συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού σε σχέση με τα Hyper Market.
Επανάληψη αυτού του φαινομένου αναμένει η γνωστή αλυσίδα φθηνών προϊόντων και τον εορταστικό Δεκέμβριο, και εκτιμά πως η συνεχής αυστηροποίηση των υφιστάμενων περιοριστικών μέτρων ή επιβολή νέων στη λειτουργία του λιανεμπορίου, μπορεί να έχει επίδραση στις πωλήσεις του καθώς ο Δεκέμβριος είναι ο πιο σημαντικός μήνας για τη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος για το έτος.
Και αν η Jumbo αντιμετωπίζει πρόβλημα, που τα ταμεία της είναι φορτωμένα με δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, τι να πουν οι μικροί και μεσαίοι. Ένας στους τέσσερις εμπόρους που κυνηγούν τη ρευστότητα, έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, σύμφωνα με μελέτη του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ.
Τι γίνεται στα σούπερ μάρκετ
Χαμηλός είναι ο πήχης και για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Αν και λειτουργούν χωρίς τους περιορισμούς που λειτουργούν τα εμπορικά καταστήματα που έχουν χάσει μια ώρα λειτουργίας με βάση το νέο ωράριο και οι καταναλωτές θα πρέπει να επιδεικνύουν πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νοσήσεις, ή να έχουν αρνητικό αποτέλεσμα rapid ή PCR test, η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών έχει χτυπήσει το ταμείο τους. Μόνο τον Νοέμβριο η πτώση του τζίρου τους εκτιμάται ότι άγγιξε το 10% ενώ αρνητικά, σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020, θα κινηθούν οι επόμενες εβδομάδες.
Πηγή: powergame.gr