Αύξηση κατά 10% με 12% στο συνολικό αριθμό των μετακινήσεων στην πόλη της Θεσσαλονίκης και κατά 15% με 25% στο μέσο χρόνο διαδρομής σε κύριους οδικούς άξονες διαπίστωσε το 2021, σε σχέση με το 2019, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ).
Τα στοιχεία αυτά παρουσίασε η διευθύντρια Ερευνών του Ινστιτούτου στο ΕΚΕΤΑ, Γεωργία Αϋφαντοπούλου, σε ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης με αποκλειστικό θέμα το κυκλοφοριακό, που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα.
Η κυρία Αϋφαντοπούλου επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ότι ενώ στο παρελθόν οι βασικές ώρες αιχμής ήταν το πρωί και το μεσημέρι, πλέον η αυξημένη κίνηση έχει παγιωθεί με τετράωρες αιχμές, που επαναλαμβάνονται με τρίωρες διάρκειες και αργότερα, καθώς και με μεγάλη διάρκεια για αποφόρτιση του δικτύου.
Για την αντιμετώπιση της κατάστασης, το ΙΜΕΤ συνέταξε λίστα με κρίσιμους κόμβους, την οποία έδωσε στην Τροχαία, προκειμένου να τους επιτηρεί σε συγκεκριμένα διαστήματα κάθε μέρα, ενώ καταθέτει μια διαχειριστική διαδικασία, αλλά και ειδικότερες προτάσεις για το θέμα. Σε αυτές περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ο έλεγχος της παράνομης στάθμευσης, η βελτιστοποίηση λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών, η συνεργασία με τους πολίτες και η διαχείριση της διανομής αγαθών.
Νούμερο ένα πρόβλημα το κυκλοφοριακό στην πόλη
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, έστειλε το μήνυμα ότι η διοίκηση του Δήμου δεν θα ανεχτεί άλλη μία δεκαετία χαμένων ευκαιριών για την Θεσσαλονίκη, χαρακτήρισε το κυκλοφοριακό ως το νούμερο ένα πρόβλημα που απασχολεί την πόλη και παρουσίασε τη στρατηγική του Δήμου με συγκεκριμένο πλέγμα πρωτοβουλιών.
Σε αυτές περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η ενίσχυση του στόλου του ΟΑΣΘ από τον Δήμο με 49 οχήματα, η στήριξη όλων των μεγάλων έργων υποδομής, η κατασκευή νέων ποδηλατικών διαδρομών, η ολοκλήρωση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και η ενίσχυση του Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου Δημοτικής Αστυνομίας και Ελληνικής Αστυνομίας.
Παράλληλα, γνωστοποίησε ότι ξεκινάει με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ένα έργο 1,3 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση των ποδηλατόδρομων στην Κουντουριώτου, στη Σαλαμίνος, στην Πολυτεχνείου, στην Αναγεννήσεως και την κατασκευή ποδηλατόδρομου στην Παπάφη.
Επιπλέον, ετοιμάζονται 20 σημεία στάθμευσης μέσα στον αστικό ιστό, που θα προσφέρουν 764 νέες θέσεις στάθμευσης σε όλες τις γειτονιές, απομακρύνονται εγκαταλειμμένα οχήματα που καταλαμβάνουν θέσεις στάθμευσης και επαναφέρεται η συνεργασία με τον ΟΑΣΘ όσον αφορά την κατάσταση που επικρατεί στις λεωφορειολωρίδες, αξιοποιώντας την τηλεματική.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Γιώργος Σκόδρας, σημείωσε ότι παρατηρείται τους δύο τελευταίους μήνες μικρή αύξηση της επιβατικής κίνησης στο στόλο του ΟΑΣΘ, ωστόσο, σχολίασε ότι τα στοιχεία αυτά είναι πολύ μακριά από τα στοιχεία του 2019. Έκανε δε λόγο για πολύ σημαντική μείωση των ταχυτήτων κίνησης των λεωφορείων και σημαντική αύξηση του χρόνου των δρομολογίων στο σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας, τόνισε ότι η λειτουργία της φωτεινής σηματοδότησης είναι ευθύνη της Περιφέρειας και ανέφερε ότι, πριν από λίγες μέρες, η Περιφέρεια ανέλαβε την ευθύνη της συντήρησης και της λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών που ήταν στην ευθύνη του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Στόχος, όπως είπε, είναι και αυτοί να ενταχθούν στο ενιαίο σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας της Περιφέρειας, δεδομένου ότι υλοποιείται από το Μάρτιο του 2020 ένα έργο με τίτλο «Ευφυές σύστημα ολοκληρωμένης διαχείρισης της κυκλοφορίας – Ενοποίηση κέντρων ελέγχου κυκλοφορίας». Με την ολοκλήρωσή του, σε τέσσερις μήνες, όπως εκτίμησε, αναμένονται μείωση των καθυστερήσεων σε 120 βασικούς σηματοδοτούμενους κόμβους κατά 20% έως 30%, μείωση των χρόνων διαδρομής στις ώρες αιχμής κατά 15% έως 25% και μείωση των ρύπων κατά 10%.
Για μεγάλη αύξηση της κίνησης στην πόλη, από τον Σεπτέμβριο και μετά, έκανε λόγο ο διευθυντής της Τροχαίας Θεσσαλονίκης, Θωμάς Γερμένος, που τόνισε ότι όσοι τροχονόμοι και να βρεθούν στους δρόμους δεν θα λυθεί το πρόβλημα.
Τις απόψεις τους κατέθεσαν εκπρόσωποι πολλών φορέων που εμπλέκονται σε ζητήματα κυκλοφορίας στην πόλη, καθώς και οι εκπρόσωποι των παρατάξεων στο δημοτικό συμβούλιο. Ο Σπύρος Βούγιας, από τον συνδυασμό «Πολήχρωμη Θεσσαλονίκη», παρουσίασε και κατέθεσε στο συμβούλιο δέσμη 30 προτάσεων.
Να υπάρξει ασφαλές ποδηλατικό δίκτυο στην πόλη ζήτησε η Ελισάβετ Φασούλα, εκπροσωπώντας συλλογικότητες ποδηλατών, που νωρίτερα πραγματοποίησαν παρέμβαση με ποδήλατα έξω από το δημαρχιακό μέγαρο.